Народна скупштина Републике Србије / Грађани / Појмовник Народне скупштине
Појмовник Народне скупштине
А
АГЕНДА
АКРЕДИТАЦИЈА
АКТИ ЕВРОПСКЕ УНИЈЕ
Поред ових правних аката, прописаних у члану 288. Уговора о функционисању Европске
уније, институције Европске уније доносе и друге акте нпр. упутства, правилнике, декларације, резолуције, стратегије, акционе планове и мере.
АКТИ НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
АМАНДМАН
АМБЛЕМ
Знак с хералдичким садржајем, који се користи на употребним и украсним предметима. Изглед и начин употребе свог амблема Народна скупштина утврђује на предлог надлежног радног тела.
АМНЕСТИЈА
АНКЕТНИ ОДБОР
АРХИВ
Јавна или приватна установа заштите која евидентира, преузима, чува, штити, сређује, обрађује, објављује и даје на коришћење архивску грађу. Народна скупштина има свој архив.
АУТЕНТИЧНО ТУМАЧЕЊЕ ЗАКОНА
АУТОНОМИЈА НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
Право Народне скупштине да самостално уређује своју унутрашњу организацију и парламентарне поступке у складу са Уставом, као и да самостално утврђује скупштински буџет у складу са законом и Пословником Народне скупштине.
АУТОНОМНА ПОКРАЈИНА
Б
БИБЛИОТЕКА НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
БИКАМЕРИЗАМ
в. Дводомост
БИРАЧКО ПРАВО
в. Изборно право
БУЏЕТ
Сви приходи и расходи којима се финансирају надлежности Републике Србије, аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе за одређени временски период. Народна скупштина доноси буџет Републике Србије у форми закона на предлог Владе.
B
ВЕЋИНА ЗА ОДЛУЧИВАЊЕ
Народна скупштина одлучује већином гласова народних посланика на седници на којој је присутна већина од укупног броја народних посланика (тзв. релативна већина – најмање 64). О питањима посебно одређеним Уставом Народна скупштина одлучује већином гласова свих народних посланика (тзв. апсолутна већина – најмање 126). О промени Устава, промени граница и разрешењу председника Републике због повреде Устава Народна скупштина одлучује двотрећинском већином од укупног броја народних посланика (најмање 167).
ВИСОКИ САВЕТ СУДСТВА
Независан државни орган који обезбеђује и јемчи независност судова, судија, председника судова и судија поротника. Високи савет судства чини 11 чланова: шест судија које бирају судије, четири истакнута правника које бира Народна скупштина и председник Врховног суда.
ВИСОКИ САВЕТ ТУЖИЛАШТВА
ВЛАДА
Државни орган ефективне извршне власти у парламентарном систему. У Републици Србији Влада је носилац извршне власти. Владу бира Народна скупштина већином гласова од укупног броја народних посланика.
ВЛАДАВИНА ПРАВА
Основно начело Устава. Остварује се слободним и непосредним изборима, уставним јемствима људских и мањинских права, поделом власти, независном судском влашћу и повиновањем власти Уставу и закону.
Г
ГЕНЕРАЛНИ СЕКРЕТАР НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
Лице које именује Народна скупштина на предлог председника Народне скупштине. Генерални секретар помаже председнику и потпредседницима Народне скупштине у припремању седница Народне скупштине, стара се о спровођењу одлука и закључака Народне скупштине, руководи Службом Народне скупштине, финансијски је налогодавац за коришћење средстава из скупштинског буџета и врши друге послове уређене законом и Пословником Народне скупштине.
ГЛАСАЊЕ
ГЛАСАЊЕ О НЕПОВЕРЕЊУ ВЛАДИ ИЛИ ЧЛАНУ ВЛАДЕ
ГЛАСАЊЕ О ПОВЕРЕЊУ ВЛАДИ
ГРАЂАНИ
Носиоци суверености, који је врше референдумом, народном иницијативом и преко својих слободно изабраних представника.
Д
ДАН ЗА ГЛАСАЊЕ
ДВОДОМОСТ
ДЕКЛАРАЦИЈА
Изјавни, начелни акт државног органа, којим се јавно саопштава или заузима став о важном политичком, економском, међународном или неком другом питању или догађају.
ДЕЛЕГАЦИЈА
Група од најмање три члана коју одређује државни или неки други орган, организација или институција да представља тај орган, организацију, институцију или државу пред другим органом, организацијом, институцијом или државом.
ДЕЛОКРУГ ОДБОРА
ДНЕВНИ РЕД
ДРЖАВНА РЕВИЗОРСКА ИНСТИТУЦИЈА
E
ЕВРОПСКА УНИЈА
Е - ПАРЛАМЕНТ
З
ЗАБРАНА СУКОБА ИНТЕРЕСА
в. Неспојивост функција
ЗАВРШНИ РАЧУН БУЏЕТА РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ
ЗАКЛЕТВА НАРОДНОГ ПОСЛАНИКА
своје уставне и законске дужности. Народни посланик полаже заклетву након потврђивања мандата.
Текст заклетве гласи: „Заклињем се да ћу дужност народног посланика обављати предано, поштено, савесно и верно Уставу, бранити људска и мањинска права и грађанске слободе и по најбољем знању и умећу служити грађанима Србије, истини и правди!“
ЗАКЉУЧАК
Обавезује доносиоца (Народну скупштину или њено радно тело), као и надлежна министарства и посебне организације.
ЗАКОН
Овим правним актом, који је главни производ скупштинске активности, уређују се после Устава, најважнији друштвени односи.
ЗАКОН О НАРОДНОЈ СКУПШТИНИ
Овим законом утврђују се положај, надлежност, организација и начин рада и одлучивања Народне скупштине, положај, права и дужности народних посланика, амблеми, симболи и обележја Народне скупштине, однос Народне скупштине према другим државним органима, међународна сарадња, управљање имовином коју користи Народна скупштина, финансирање Народне скупштине, положај Службе Народне скупштине, као и друга питања од значаја за рад Народне скупштине.
ЗАКОНИК
ЗАМЕНИК ЧЛАНА ОДБОРА
Народни посланик који замењује члана одбора у случају његовог одсуства или престанка дужности члана одбора, до избора новог члана.
ЗАПИСНИК
ЗАСЕДАЊЕ НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ (РЕДОВНО И ВАНРЕДНО)
ЗАХТЕВ ЗА ОБАВЕШТЕЊЕ И ОБЈАШЊЕЊЕ
ЗАШТИТНИК ГРАЂАНА
И
ИЗАБРАНО ЛИЦЕ
Већином гласова свих народних посланика Народна скупштина бира: Владу, судије Уставног суда, председника Врховног касационог суда и председнике судова; Републичког јавног тужиоца и јавне тужиоце; судије и заменике тужилаца који се први пут бирају; гувернера Народне банке, вицегувернере, директора Управе за надзор и Савет гувернера; Заштитника грађана, Повереника за информације од јавног значаја и заштиту података о личности, Повереника за заштиту равноправности, Савет државне ревизорске институције, чланове Одбора Агенције за борбу против корупције, као и друге функционере у складу с Уставом, законом и Пословником Народне скупштине.
ИЗБОРИ
ИЗБОРНА ЛИСТА
ИЗБОРНИ СИСТЕМ
ИЗБОРНО ПРАВО
ИЗВЕСТИЛАЦ ОДБОРА
ИЗВЕШТАЈ ВЛАДЕ
ИЗВЕШТАЈ ОДБОРА
ИЗВОРНИК ЗАКОНА
ИМЕНОВАНО ЛИЦЕ
ИМУНИТЕТ НАРОДНОГ ПОСЛАНИКА
ИНТЕРПЕЛАЦИЈА
ИСТРАЖИВАЧКИ РАД
Ј
ЈАВНО СЛУШАЊЕ
ЈАВНО ТУЖИЛАШТВО
ЈАВНОСТ РАДА
ЈЕДИНСТВЕНА МЕТОДОЛОШКА ПРАВИЛА ЗА ИЗРАДУ ПРОПИСА
ЈЕДНАКОСТ ПРЕД ЗАКОНОМ
К
КВОРУМ
КОДЕКС ПОНАШАЊА
КОЛЕГИЈУМ НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
КОМИСИЈА НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
КОНСТИТУИСАЊЕ НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
Л
ЛЕГАЛИТЕТ
ЛЕГИТИМИТЕТ
M
МАНДАТ НАРОДНОГ ПОСЛАНИКА
МЕЂУНАРОДНА САРАДЊА НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
МЕРЕ ЗБОГ ПОВРЕДЕ РЕДА НА СЕДНИЦИ
Н
НАДЛЕЖНОСТ НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
в. Функције Народне скупштине
НАРОДНА ИНИЦИЈАТИВА
НАРОДНА СКУПШТИНА
НАРОДНИ ПОСЛАНИК
НАЦРТ ЗАКОНА
НЕСПОЈИВОСТ ФУНКЦИЈА
НОВЧАНА КАЗНА
O
ОБЈАВЉИВАЊЕ ЗАКОНА И ДРУГИХ ОПШТИХ АКАТА
ОДБОР НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
в. Радна тела
ОДГОВОР УСТАВНОМ СУДУ
ОДЛАЖУЋИ (СУСПЕНЗИВНИ) ВЕТО ПРЕДСЕДНИКА РЕПУБЛИКЕ
ОДЛУКА
ОСТАВКА НАРОДНОГ ПОСЛАНИКА
П
ПАРЛАМЕНТ
в. Народна скупштина
ПАРЛАМЕНТАРНА ВЕЋИНА/МАЊИНА
ПАРЛАМЕНТАРНА ДЕЛЕГАЦИЈА
ПАРЛАМЕНТАРНА ПОЛИТИЧКА СТРАНКА
ПЛАН РАЗВОЈА
ПОВРЕДА ПОСЛОВНИКА
ПОДЕЛА ВЛАСТИ
ПОДОДБОР
ПОСЕБНА СЕДНИЦА НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
ПОСЛАНИЧКА ГРУПА
ПОСЛАНИЧКА ГРУПА ПРИЈАТЕЉСТВА
ПОСЛАНИЧКО ПИТАЊЕ
Посланичка питања постављају се у присуству чланова Владе сваког последњег четвртка у месецу на седници која је у току, у времену од 16.00 до 19.00 часова, за које време се прекида рад по дневном реду.
Посебна категорија су посланичка питања у вези с актуелном темом. Председник Народне скупштине, на предлог посланичке групе, најмање једанпут у току месеца одређује дан када ће поједини министри у Влади одговарати на ова питања.
ПОСЛОВНИК НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
в. Аутономија Народне скупштине
ПОТВРЂЕНИ МЕЂУНАРОДНИ УГОВОРИ
ПОТВРЂИВАЊЕ МАНДАТА НАРОДНОГ ПОСЛАНИКА
ПОТПРЕДСЕДНИК НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
ПРАВНЕ ТЕКОВИНЕ ЕВРОПСКЕ УНИЈЕ (ЕU ACQUIS)
ПРЕДЛОГ ЗАКОНА
ПРЕДСЕДНИК ВЛАДЕ
ПРЕДСЕДНИК НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
Располаже овлашћењима председавајућег колегијалном органу и самосталним овлашћењима која врши без претходне сагласности Народне скупштине. Овлашћења председавајућег су: представљање Народне скупштине, сазивање седница Народне скупштине и утврђивање предлога дневног реда, председавање седницама Народне скупштине, старање о раду на седницама Народне скупштине и о примени Пословника Народне скупштине и друга овлашћења у складу са законом и Пословником Народне скупштине. Самостална овлашћења су: расписивање избора за председника Републике и расписивање избора за одборнике.
Када је председник Републике спречен да обавља дужност или му мандат престане пре истека времена на које је биран, замењује га председник Народне скупштине. Кад Народна скупштина није у могућности да се састане, председник Народне скупштине, заједно с председником Републике и председником Владе, одлучује о проглашењу ратног или ванредног стања.
ПРЕДСЕДНИК РЕПУБЛИКЕ
Инокосни државни орган који изражава државно јединство Републике Србије. Бира се на непосредним изборима, тајним гласањем, у складу са законом. Мандат председника Републике траје пет година и почиње да тече од дана полагања заклетве пред Народном скупштином.
Његова најзначајнија овлашћења у односу на Народну скупштину су да проглашава законе, предлаже Народној скупштини кандидата за председника Владе, распушта Народну скупштину и расписује изборе за народне посланике.
ПРЕПОРУКА
ПРЕТРЕС
О свим предлозима закона, осим о потврђивању међународних уговора, најпре се води начелни претрес, а затим и претрес у појединостима.
О осталим предлозима аката води се јединствен претрес.
Начелни претрес води се о целини предлога закона који је на дневном реду.
Претрес у појединостима обавља се о члановима предлога закона на које су поднети амандмани и о амандманима којима се предлаже увођење нових одредаба.
Јединствени претрес води се тако што се истовремено обавља претрес и у начелу и у
појединостима.
Народна скупштина може да одлучи да се претрес води као:
1) заједнички начелни претрес, тако што се о више тачака дневног реда, код којих су решења међусобно повезана, расправа спаја;
2) заједнички јединствени претрес, тако што се о више тачака дневног реда истовремено обавља претрес и у начелу и у појединостима;
3) заједнички начелни и јединствени претрес, тако што се расправа спаја о више предлога закона и предлога других аката.
ПРИВРЕМЕНО РАДНО ТЕЛО
ПРОСТОРНИ ПЛАН
P
РАДНА ГРУПА
РАДНО ТЕЛО НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
РАЗРЕШЕЊЕ
РАСПРАВА
РАСПУШТАЊЕ НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
Акт којим се окончава власт Парламента пре истека мандата његових чланова. Устав Србије предвиђа две врсте распуштања: распуштање Народне скупштине по сили Устава и распуштање одлуком председника Републике. Прва врста распуштања односи се на дужност председника Републике да у случајевима одређеним Уставом указом распусти Скупштину (нпр. Народна скупштина се распушта ако у року од 90 дана од дана конституисања не изабере нову владу). Друга врста подразумева овлашћење председника Републике да распусти Народну скупштину на образложени предлог Владе. У обе варијанте распуштања Народне скупштине председник Републике доноси указ, који садржи и одлуку о расписивању избора за народне посланике (тзв. превремени парламентарни избори).
Народна скупштина која је распуштена врши само текуће или неодложне послове, одређене законом. У случају проглашења ратног или ванредног стања поново се успоставља њена пуна надлежност, која траје до окончања ратног односно ванредног стања.
РЕДОВНИ ПОСТУПАК
РЕЗОЛУЦИЈА
РЕПЛИКА
РЕПУБЛИЧКА ИЗБОРНА КОМИСИЈА
РЕФЕРЕНДУМ
Устав Републике Србије познаје два облика републичког референдума: уставотворни (обавезни и факултативни) и референдум који, о питањима из своје надлежности, расписује Народна скупштина на захтев већине свих народних посланика или најмање 100.000. Обавезни уставотворни референдум подразумева да се акт о промени у Уставу наведених одредаба мора изнети на потврду бирачима, а факултативни да Народна скупштина, у свим осталим случајевима, може одлучити да акт о промени Устава потврде и бирачи.
C
САЗИВ
САМОСТАЛНИ НАРОДНИ ПОСЛАНИК
СВЕЧАНА СЕДНИЦА НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
СЕДНИЦА
СЕДНИЦА ЗАТВОРЕНА ЗА ЈАВНОСТ
Одлуку о давању информације са седнице затворене за јавност доноси Народна скупштина, односно радно тело. У том случају председник Народне скупштине, односно председник радног тела даје саопштење за јавност.
СКУПШТИНСКИ БУЏЕТ
СЛУЖБА НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
Организација и рад Службе Народне скупштине уређује се одлуком Народне скупштине, на предлог надлежног одбора Народне скупштине.
СЛУЖБЕНИ ЈЕЗИК
СТАТУТ АУТОНОМНЕ ПОКРАЈИНЕ
СТРАТЕГИЈА
СТРУКТУРА ПАРЛАМЕНТА
в. Дводомост
СТУПАЊЕ ЗАКОНА НА СНАГУ
Устав Републике Србије утврђује да закони и други општи акти ступају на снагу најраније осмог дана од дана објављивања и могу да ступе на снагу раније (најраније даном објављивања) само ако за то постоје нарочито оправдани разлози, утврђени приликом њиховог доношења.
У
УКАЗ
УСТАВ
У области парламентарног права, Устав Републике Србије из 2006. дефинише положај, надлежност и састав Народне скупштине, избор народних посланика и конституисање Народне скупштине, мандат и имунитет народног посланика, неспојивост функција, начин одлучивања у Народној скупштини, заседања, највише скупштинске функционере (председника и потпредседнике Народне скупштине), право предлагања закона и распуштање Народне скупштине. Устав прописује и обавезу доношења закона о Народној скупштини.
УСТАВНИ ЗАКОН ЗА СПРОВОЂЕЊЕ УСТАВА
УСТАВНИ СУД
Народна скупштина одлучује о престанку дужности судије Уставног суда.
Ф
ФУНКЦИЈЕ НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
X
ХИЈЕРАРХИЈА ОПШТИХ ПРАВНИХ АКАТА
Правни принцип који уређује однос између општих правних аката. Општи правни акт слабије правне снаге мора бити у складу са општим правним актом јаче правне снаге.
Устав Републике Србије је највиши правни акт Републике Србије, а сви закони и други општи акти донети у Републици Србији морају бити сагласни Уставу. Потврђени међународни уговори и општеприхваћена правила међународног права део су правног поретка Републике Србије. Потврђени међународни уговори не смеју бити у супротности с Уставом. Закони и други општи акти донети у Републици Србији не смеју бити у супротности с потврђеним међународним уговорима и општеприхваћеним правилима међународног права.
ХИТАН ПОСТУПАК
Поступак за доношење закона који се примењује изузетно. Омогућава да се донесе закон, односно други акт:
1) којим се уређују питања и односи настали услед околности које се нису могле предвидети, а недоношење закона по хитном поступку могло би да проузрокује штетне последице по живот и здравље људи, безбедност земље и рад органа и организација;
2) ради испуњења међународних обавеза и усклађивања прописа с прописима Европске уније.
Овај поступак се разликује од редовног поступка по краћим роковима од прописаних за поједине фазе поступка доношења закона, односно другог акта.