42/1МВ/МТ18.20 – 18.30
Тако да, као што видите, упркос и некој пандемији корона вируса, упркос и целој тој, да кажем, глобалној економској кризи, размишљамо и решавамо конкретне проблеме. Дакле, тај ће проблем бити решен до краја године и од 1. јануара 2022. године крећемо у имплементацију тога.
Оно што бих искористио прилику да кажем, када сте већ поменули измене закона које нас очекују, по мени оно што је веома важно, два законска решења, два велика пројекта која смо започели као Министарство финансија, односно Влада Републике Србије, то је процес нове фискализације и процес увођења нових е-фактура.
Дакле, хоћемо да изградимо једно конкурентније, транспарентније пословно окружење у нашој земљи. Ми од понедељка, дакле у понедељак је 1. новембар, крећемо са увођењем новог система фискализације у нашој земљи. Сходно захтевима наших привредника, имаћемо прелазни период до краја априла месеца наредне године. Дакле, наредних шест месеци имаћемо и постојећи и нови модел фискализације, а након тога само нови. Овај нови је један потпуно модеран, савремен систем. Подсетићу вас да постојећи систем фискализације датира још из 2003. године.
Оно што ми је посебно важно је да ћемо као Влада, као држава у потпуности сносити трошкове увођења новог система. Дакле, нудимо и субвенције 100 евра по продајном месту, 100 евра по фискалном уређају, тако да ћемо на такав начин у многоме повећати ефикасност када је сузбијање сиве економије у питању.
Велика је ту корист за наше привреднике. Осим тога што неће имати неке трошкове које сада имају, као што су, рецимо, оне папирне контролне траке које више нећемо имати, редовни или потребни годишњи сервиси фискалних рачуна, овај нови систем омогући ће да се фискални рачун издаје и са мобилног телефона и са таблета. Дакле, идемо у корак са временом.
Оно што ми је посебно важно је што ће и грађани Србије такође учествовати у том процесу много активније. Наиме, сваки фискални рачун по новом систему имаће и „кју ар код“. Дакле, на лицу места самим скенирањем тог рачуна мобилним телефоном може да се утврди да ли је рачун валидан или није, тако да ћемо имати и већу подршку грађана када је проверавање валидности фискалних рачуна у питању и, наравно, успешност борбе против сиве економије.
Данас сам уручио и кључеве за три стана срећним добитницима наградне игре „Узми рачун и победи“. Ми смо завршили ту наградну игру за ову годину. Дакле, уручио сам кључеве два стана у насељу „Земунске капије“ у Београду, један стан у насељу „Београд на води“. Веровали или не, у оном великом базену имате преко 13 милиона коверата. Дакле, свест људи око борбе против сиве економије, око тога зашто и како треба узимати фискалне рачуне расте.
Значи, ја сам вам у образложењу и ребалансу буџета за ову годину рекао да смо овај ребаланс урадили само због тога што имамо 183 милијарде динара више наплаћених прихода од планираних. Дакле, то је преко 1,5 милијарди евра. Наша економија показује велику отпорност, привредна активност је изузетно велика, много већа од планиране. Једноставно, оно што желимо, зашто сам помену ту фискализацију, дакле кроз процес фискализације, увођења е-фактура, да знате и ви, да поновим још једанпут, тај закон сте усвојили крајем прошле године, дакле, крајем наредне године ми нећемо више имати оне папирне фактуре. Дакле, све фактуре биће електронске. То ће, наравно, омогућити и повраћај ПДВ-а, што је један од највећих захтева наших привредника у истом дану.
Дакле, градимо једно транспарентније окружење, конкурентније, да кажем, оно на шта су навикли и коју су стандарди, на крају крајева, и у неким много развијеним земљама од наше.
42/2МВ/МТ
Онда, ваше питање је, да се вратим на почетак, када су неки, рекао бих, застарели, нека застарела решења или решења која су из неке давне прошлости, као што је, рецимо, наплата тог пореза који је узимао у обзир не само кубикажу мотора, него и старост возила, дакле то решавамо, како бих рекао, свакодневно.
Драго ми је што ћу имати прилику уз буџет да браним и нове законе који се односе и на буџетску инспекцију. Тај нови закон који ће бити, односно измене Закона о порезу на имовину, пренос апсолутних права, мислим да ћемо имати још пар закона око пореске политике који су такође веома важни.
Упркос пандемији корона вируса и овој економској кризи, дакле боримо се на свим фронтовима, покушавамо, оно што су и моје колеге министри говорили, да обезбедимо новац за све иницијативе, од развоја пољопривреде, преко инспекцијског надзора, оно о чему је Марија говорила. Ирена је причала о Зеленој агенди, Јадранка је такође причала о томе да желимо да се у што краћем временском периоду ускладимо са свим стандардима ЕУ, министар је причао око наталитета и улагањима у ту област. Никада више, као што знате, не улажемо у ауто-путеве, у изградњу тунела, мостова, железничких пруга, у здравство, у школство такође. Дакле, на свим фронтовима желимо да направимо напредак.
Оно што је за нас, наравно, веома важно, осим владавине права, о чему је Јадранка говорила, да у оним законима који се односе на пореску политику, ако већ говоримо о мом ресору, да ти закони буду подстицајни, да једноставно се направи боље и транспарентније окружење за све учеснике у, да кажем, једном фискалном процесу, али такође не само да буду подстицајни, него и једноставни и брзи за примену.
Тако да, радујем се дискусији коју ћу имати са вама око тога током дискусије око измена тих закона заједно са буџетом за 2020. годину. Надам се да ћете измене тог закона изгласати, како би управо решили тај проблем. То је велика вест и за вас, велика вест и за грађане Србије, али и још једна потврда да чујемо шта су проблеме и да те проблеме решавамо.
Хвала пуно.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋИ: Хвала, господине министре.
Да ли се можда још неко од представника Владе јавља за одговор сада?
Господине Јовановићу, ви имате право на закључак, два минута.
Изволите.
БРАНИМИР ЈОВАНОВИЋ: Хвала.
Веома сам задовољан заиста одговорима и министра финансија и министра за заштиту животне средине и министра за европске интеграције. Из њихових одговора се види да смо заиста спремни да решавамо проблеме конкретне, корак по корак.
У складу са тим, морам и да се осврнем поводом чињеница да је годину дана прошло од када је формирана ова Влада. Подсетићу да је тада у експозеу председница Владе навела да радимо на остварењу шест циљева, односно шест приоритетних тема, а то је борба против Ковида, КиМ, борба против организованог криминала, независно одлучивање Србије, владавина права и убрзавање реформи и даље економско јачање.
Заиста, закључак је да смо у свим овим областима били посвећени и чланови Владе и парламент да је остварен напредак у свакој овој области. На крају, када подвучемо црту на крају сваког мандата видећемо резултат, а резултат се огледа у томе колико грађани Србије боље живе, да ли су веће плате, колико смо радних места нових обезбедили, каква нам је социјална политика, да ли сви имају једнак приступ здравству и образовању, а очигледно да из дана у дан показујемо да смо веома посвећени да одговорно радимо на свим овим питањима. Хвала.
42/3МВ/МТ
ПРЕДСЕДАВАЈУЋИ: Хвала.
Према редоследу пријава, реч има сада народни посланик Војислав Вујић.
ВОЈИСЛАВ ВУЈИЋ: Хвала вам, уважени председавајући.
На почетку постављања питања у име своје посланичке групе ЈС вама свим присутним министрима, а и онима који из оправданих разлога данас нису са нама честитам ову годишњицу. Рачунам да ћете да наставите истим темпом, јер ово до сада све што смо чули иде у правцу похвала.
Постављам за сада ником појединачно, ви се договорите, постављам питање Влади Републике Србије, наравно у име посланичке групе ЈС, шта ради Заштитник грађана по питању свакодневних напада и лажи којима се нарушава углед институције Републике Србије, али и нападају најодговорнији појединци у држави? На страну што нападају нас, ја овде постављам питање да ли је Александар Вучић грађанин, да ли су чланови његове породице грађани? Ако јесу, а јесу, зашто онда Заштитник грађана не користи своја овлашћења и не заштити како Александра Вучића, тако и чланове његове породице од гнусних напада и лажи?
Постављамо овде питање зашто Заштитник грађана не реагује? Он добро зна да у нашем Закону о кривичном поступку не постоји дело клевете, али постоје закони који штите права грађана. Заштитник грађана мора да штити права свих грађана, па и Александра Вучића и чланова његове породице. Докле ће неко да урушава систем, блати не Александра Вучића као грађанина, већ као председника Републике Србије? То раде људи који су данас ван парламента, јер су бојкотовали изборе, и не само изборе, они су бојкотовали и државу која им је све дала и од које су узели баш све оно док су били у прилици и док су били на власти.
43/1БМ/ЛЖ18.30 - 18.40
Ми овде постављамо питање, да ли је Заштитник грађана оно што треба да буде и што му назив функције каже, или је он заштитник своје плате, и заштитник оних који су зарад доласка на власт спремни да измисле најтеже и најгнусније лажи, и који се баве претњама и прављењем афера?
Ако ће Заштитник грађана и даље да ћути и да се прави глув и слеп, онда нека поднесе оставку. Ако је тачно да прима плату 400 хиљада динара, а то су четири плате народних посланика, ево колеге исправљају, пет плата народних посланика, а да притом не реагује као самостални и независни орган, онда не испуњава своју уставну и законску улогу и самим тим прима незарађену плату.
Зато ми из ЈС постављамо питање, шта ради Заштитник грађана и ако не ради ништа, или каже да није у могућности, зашто онда не поднесе оставку? Можда ће се наћи неко ко ће бити способан да одговори потребама које се стављају пред једну овако важну институцију. Хвала.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋИ: Хвала.
Реч има министарка Обрадовић.
МАРИЈА ОБРАДОВИЋ: Као што рекосте, уважени посланиче, нисте сигурни за кога је ово питање, за ког члана Владе, такође бих вратила лоптицу код вас, да Заштитник грађана подноси извештај парламенту и да је можда права адреса за то расправа у оквиру надлежног одбора.
Оно што ја могу да кажем у овом тренутку, слажем се са вама да је заиста чудно да до сада немамо реакцију Заштитника грађана, јер грађанин Александар Вучић је свакако неко, ако не спомињемо и чланове породице који су свакодневно изложени великом притиску, не само притиску, него, није то само политички притисак, и психолошки притисак, то је заиста једна врста терора која се спроводи над породицом Вучић, над свим члановима.
Пошто сам у току јучерашњег дана у вишесатној дискусији приликом измене Закона о Заштитнику грађана, која је сада у току, дакле, јуче смо имали расправу у начелу, а током следеће недеље говорићемо у појединостима, мислим да смо током јучерашње расправе која је трајала негде око девет часова, свеукупно, пет или шест сати су заиста посланици различитих странака говорили о томе због чега Заштитник грађана не реагује на ове свакодневне нападе и терор који се спроводи над породицом Вучић.
Тако да, ви сте данас само сублимирали јучерашњу расправу и заиста говорили у име многих посланика који су то исто током јучерашњег дана говорили, а имајући у виду да су посланици заиста глас грађана Србије, онда то треба помножити са грађанима које ви представљате, да заправо и Заштитник грађана види колико је то стотина хиљада људи, који желе одговор на питање - због чега Заштитник не реагује и не заштити породицу Вучић?
У овом тренутку заиста то постаје једно озбиљно политичко питање. Ја сам и током јучерашњег дана говорила о атмосфери која се прави у друштву, где сталним спомињањем чланова породице Вучић у негативном контексту, они једноставно постају неко у које почиње да се сумња. А, сви ми, углавном људи из СНС, бранимо, али чини се и да те наше одбране не долазе до људи. Направили смо атмосферу у којој нацрњујете, жаргонски речено, једну породицу, само зато што је један од чланова председник државе, зато што добро ради свој посао, а то се неком политичком олошу у Србији не допада, због тога је цела породица на стубу срама, а сви ми који бранимо и говоримо да то није истина, постајемо некако део досадне свакодневнице. То не смемо да дозволимо.
Мислим да треба да наставимо да будемо још гласнији, да будемо још конкретнији и да тражимо акције попут вашег захтева данас. Да видимо хоће ли неке институције у Србији заштити породицу Вучић.
43/2БМ/ЛЖ
Не желим да будем неко ко је патетичан, јер се то сад већ приписује нама, који бранимо породицу Вучић, и да кажем да су нечија деца на удару, и да су мета, а сваки функционер и сваки политичар чија деца јесу споменута и била део политичке борбе зна колико то боли и колико је то неправедно. Е, па нисам чула ни опозиционе политичаре, хајде то донекле да разумем, али свакако институције да стану у одбрану, то нисам чула.
Слажем се, треба упутити бројне захтеве и направити акцију у којој ће институције да одговоре, да видимо колико дуго желе да исцрпљују психолошки, на све друге начине породицу Вучић и да ли очекују да ако се настави овим темпом, Александар Вучић ће једном морати да попусти, јер ће морати да изабере између своје породице и Србије.
Мислим да то није тест на који треба да постављамо Александра Вучића, којем треба да га излажемо, нити је то дилема за њега. Подједнако су важне обе теме, и Србија и породица, ако их уопште могу назвати темама, то су животни приоритети. Свакоме од нас никада не треба да се поставља дилема између државе и породице. Подједнако су важни само треба да размишљамо о томе колико ћемо дуго дозволити да нас неко поставља у ту дилему.
Знам да сви напредњаци, сада чујем и од вас из ЈС, да вам је важно да се каже – стоп терору породици Вучић. Хвала вам на тој подршци.
Треба грађани Србије да виде да нису напредњаци једини који се брину за породицу Вучић и који траже да то престане, али треба и остали да буду гласнији. Данас је то породица Вучић, сутра ће то бити неко други.
Хвала вам на том питању, нека остане отворено, а они којима је упућено нека се потруде да јавности доставе одговор на ваше питање.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋИ: Господине Вујићу, имате реч.
ВОЈИСЛАВ ВУЈИЋ: Хвала вам на одговору министарка.
Слажем се са вама, сем у једној ствари се не слажем. Значи, апсолутно све што сте рекли стоји на месту, али не требамо ми да будемо ти који кажу да питање треба да остане отворено. Не, ја сам ово и поставио зато што требамо коначно то питање да затворимо и да ставимо тачку на то.
Рекли сте на почетку, ја могу да пребацим лоптицу на ваш терен. Нити ми као народни посланици ову лопту пребацујемо код вас, нити исту ту требате да вратите код нас. Ми из ЈС имамо осам посланика, да би нешто конкретно урадили по том питању, треба само да се скупи 126 и да онда ставимо тачку, да не држимо ово питање отвореним, ако разумете.
Друго питање везано је за борбу против епидемије Ковида 19 и за процес вакцинације. Наиме, држава је урадила све у том погледу. Како нико није имао респираторе, ми смо их набавили у довољним количинама. Да не би дошли у ситуацију да нема довољно кревета за ковид пацијенте, држава је изградила три ковид болнице у Батајници, Крушевцу и Новом Саду.
Када много развијеније државе нису имале ни једну вакцину, наша је држава набавила четири вакцине. Први смо кренули са вакцинацијом. Данас смо ипак тек прешли нешто више од 50% вакцинисаних. Јака антиваксерска пропаганда је учинила своје.
Ми из ЈС разумемо питање људских права, па и права да неко буде против вакцине, ту се апсолутно ништа не спори, али нека буде антиваксер за себе. Опасно је, врло је опасно да се та прича не шири и таква опасна пропаганда која може да кошта живота многе грађане Србије.
43/3БМ/ЛЖ
Ево, тренутно је у Египту и делегација до 140 чланова, највећим делом су то медицински радници, прекјуче су обишли Бедуинско село дубоко у пустињи, значи песак, пустиња, нигде никог. Бедуини свакако нису неко ко прати савремене технологије, не уживају све удобности данашње цивилизације, немају телевизоре, немају друштвене мреже, живе како су живели стотинама година уназад. Али, оно што је интересантно да су вакцинисани 100%, сви су вакцинисани.
Бедуини сви вакцинисани, а код нас половина популације. Наше питање, испред посланичке групе ЈС, Влади Републике Србије јесте – да ли се размишља о мерама које би довеле до повећаног степена вакцинације наших грађана и које би то нове мере биле? Хвала.