15. април 2021. Милица Дачић на састанку Генералног одбора за правду, унутрашње послове и безбедносну сарадњу ПС ПСЈИЕ

15. април 2021. Милица Дачић на састанку Генералног одбора за правду, унутрашње послове и безбедносну сарадњу ПС ПСЈИЕ

Четвртак, 15. април 2021.

Милица Дачић учествовала на састанку Генералног одбора за правду, унутрашње послове и безбедносну сарадњу ПС ПСЈИЕ

Чланица сталне делегације у Парламентарној скупштини Процеса сарадње у југоисточној Европи Милица Дачић учествовала је на састанку Генералног одбора за правду, унутрашње послове и безбедносну сарадњу Парламентарне скупштине Процеса сарадње у југоисточној Европи који се, у оквиру турског председавања ПСЈИЕ, одржао у форми видеоконференције.


Тема састанка била је „Ефикасност правосуђа током глобалне пандемије: нове услуге и праксе“. На састанку су, поред делегације Велике Народне скупштине Турске, као домаћина састанка, учествовале делегације парламената Грчке, Румуније, Бугарске, Хрватске, Босне и Херцеговине, Црне Горе, Северне Македоније и Србије.

О дигитализацији услуга у области правосуђа у Турској говорио је заменик министра правде Јакуп Могул, који је информисао присутне да ће у циљу смањивања заражавања вирусом COVID-19 у судницама, више од 40 милиона судских поднесака бити пребачено у дигиталну форму. Турско председавње је истакло важност ефикасног рада Парламентарне скупштине Процеса сарадње у југоисточној Европи и у периоду након пандемије COVID-19 и најавило одржавање састанка Сталног одбора у Анкари у мају и Пленарно заседање Парламентарне скупштине у јуну 2021. године.

Милица Дачић је у свом обраћању истакла да Народна скупштина већ годинама активно учествује у активностима Процеса сарадње у југоисточној Европи, у жељи да допринесе регионалној сарадњи у свим областима и постизању мира и стабилности у региону Југоисточне Европе. „Примена дигитализације у области правосуђа у нашој земљи спроведена је веома успешно, не само када су у питању онлајн електронски сервиси, већ и читави сегменти одређених поступака који су са непосредног физичког преведени на виртуелни електронски терен“, истакла је Дачић. У свом излагању навела је неколико добрих примера који доказују да се и у условима глобалне пандемије може олакшати доступност услуга грађанима у правосуђу.

„Пример за то је еАукција, електронска платформа за продају непокретности и покретних ствари у извршном поступку која представља централно, транспаретно и свима доступно место за јавно надметање, уместо донедавно одржаваних физичких надметања, локацијски ограничених и потпуно недоступних свим потенцијалним интересентима. Рад ове платформе као једине адресе за надметање са свим примењивим заштитним мерама, поред спречавања злоупотреба карактерише знатно већи број понудилаца и последично веће износе најповољнијих излицитираних понуда“. Друго информационо решење, навела је Дачић, јесте електронска огласна табла за истицање свих огласних примерака у извршном поступку, која је у примени већ скоро годину дана и којом је први пут у једној врсти поступка ваљано замењена физичка огласна табла са непрегледно истакнутим писменима. Трећи добар пример је иновирани портал судске праксе који је доступан свима бесплатно, поред пресуда, одлука и правних схватања ВКС и апелационих судова и праксе Привредног апелационог суда. Тренутно се ради на уношењу у базу анонимизованих одлука Управног суда и то се може очекивати у првом кварталу 2021. године. Дачић је информисала и да је у току аутоматско раскњижавање плаћених судских такси, и да је у циљу повећања наплате судских такси и аутоматизације процеса обрачуна такси и смањивања времена које је судијама и судском особљу потребно за обављање овог административног посла, успостављен Централни систем за судске таксе. Министарство правде је у току 2020. године самостално приступило даљем развоју овог система и за привредне судове, па се од новембра 2020. године у овим судовима аутоматски раскњижава уплаћена такса. У току је наставак овог пројекта који за циљ има омогућавања online плаћања судских такси путем Портала правосуђа, апликације еСуд, али и путем ПОС терминала на шалтерима привредних судова, што представља активност која ће побољшати рангирање Републике Србије на Doing Business листи Светске банке.

На крају, Дачић је информисала да је почео рад на првом регистру пуномоћја у нашој земљи који ће омогућити ефикасно дислоцирано обављање послова пред субјектима за које су пуномоћници овлашћени да поступају. На једном месту сви ће моћи да похране издато овлашћење, а структуирани подаци о властодавцу ће се аутоматски читати на дневном ниову у смислу провере стања у матичним књигама, како би свака промена субјективитета била правовремено нотирана у регистру. Циљ је да се укључе дипломатско-конзуларна представништва како би нашим грађанима у иностранству коначно омогућили да могу да депонују пуномоћје и не ангажују физичко слање ка Србији, закључила је Дачић у свом излагању, уз констатацију да су примери које је навела само сегмент онога што је Србија урадила на терену аутоматизовања рада правосудних органа путем информационо-комункационих технологија током Ковид године.

На састанку је усвојен Извештај са препорукама, а сви амандмани које је предложила делегација Народне скупштине су једногласно прихваћени.