Понедељак, 4. децембар 2017.

33. седница Одбора за финансије, републичи буџет и контролу трошења јавних средстава

Одбор за финансије, републички буџет и контролу трошења јавних средстава je, на седници одржаној 4.децембра, размотрио 18 предлога закона и одлука из делокруга свог рада.


Одбор је размотрио у начелу Предлог закона о допуни Закона о Буџету Републике Србије за 2017. годину и Предлог одлуке о давању сагласности на Одлуку о изменама и допунама Финансијског плана Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање за 2017. годину, Предлог одлуке о давању сагласности на Одлуку о изменама Финансијског плана Фонда за социјално осигурање војних осигураника за 2017. годину и Предлог одлуке о давању сагласности на Одлуку о изменама Финансијског плана Националне службе за запошљавање за 2017. годину.

Такође, размотрени су у начелу и Предлог закона о изменама и допунама Закона о буџетском систему, Предлог закона о буџету Републике Србије за 2018. годину са Предлогом одлуке о давању сагласности на Финансијски план Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање за 2018. годину, Предлогом одлуке о давању сагласности на Финансијски план Републичког фонда за здравствено осигурање за 2018. годину, Предлогом одлуке о давању сагласности на Финансијски план Националне службе за запошљавање за 2018. годину и Предлогом одлуке о давању сагласности на Финансијски план Фонда за социјално осигурање војних осигураника за 2018. годину, Предлог закона о изменама и допунама Закона о порезу на додату вредност, Предлог закона о изменама и допунама Закона о порезу на добит правних лица, Предлог закона о изменама и допунама Закона о роковима измирења новчаних обавеза у комерцијалним трансакцијама и Предлог закона о изменама и допунама Закона о порезу на доходак грађана.

Одбор је размотрио и Предлог закона о изменама и допунама Закона о јавној својини, Предлог закона о изменама и допунама Закона о доприносима за обавезно социјално осигурање, Предлог закона о изменама и допунама Закона о републичким административним таксама, Предлог закона о изменама и допунама Закона о регулисању јавног дуга Републике Србије по основу неисплаћене девизне штедње грађана положене код банака чије је седиште на територији Републике Србије и њиховим филијалама на територијама бивших република СФРЈ, Предлог закона о потврђивању Споразума о зајму (Зајам за развојне политике у области управљања ризицима од елементарних непогода са опцијом одложеног повлачења средстава) између Републике Србије и Међународне банке за обнову и развој и Предлог закона о потврђивању Споразума о зајму (Програм унапређења ефикасности и одрживости инфраструктуре) између Републике Србије и Међународне банке за обнову и развој.

У начелу, Одбор је размотрио и Предлог закона о спречавању прања новца и финансирања тероризма и Предлог закона о изменама и допунама Закона о ограничавању располагања имовином у циљу спречавања тероризма.

Чланови Одбора прихватили су предлог председнице Одбора др Александре Томић да се обави заједнички претрес о свим тачкама дневног реда, које је члановима Одбора образложио представник предлагача, министар финансија др Душан Вујовић, који је навео да се пред народним посланицима налази велики број предлога закона који представљају једним делом пакет за реализацију трогодишњег програма са ММФ-ом и обухватају мање измене, затим ту су пратећи закони који су повезани са реализацијом програма реформи, као и пар оперативних предлога закона који се односе на ратификацију кредита који су раније потписани.

Говорећи о Предлогу закона о буџету за 2018.годину министар је навео да планирани укупни приходи износе 1,178 милијарди динара, док расходи износе 1,207 милијарди динара што даје дефицит од 0,6 одсто очекиваног БДП-а или 0,7 одсто на нивоу опште државе, што представља рекордно низак дефицит. Та пројекција базира се на реалном расту од 3,5 одсто, уз БДП дефлатор од 2,7 одсто, што је и очекивана инфлација у наредној години. Министар је истакао да ћемо до краја ове године имати рекордно висок суфицит од 0,7 одсто БДП-а, што ће бити на располагању за једнократне трошкове. Министар је навео да јавна потрошња прати динамику БДП-а и ти расходи ће бити 25,4 одсто БДП-а, као и да нема повећања учешћа потрошње у БДП-у (8,3 одсто БДП-а иде на зараде и на повећање плата и пензија). Министар је истакао као веома значајно обезбеђивање средстава за инвестиције у износу од 128,3 милијарде динара на нивоу републичког буџета, односно, 2,7 одсто БДП-а или 3,6 одсто БДП-а на нивоу опште државе. Наставља се са политиком субвенционисања који има развојни карактер и очекује се да капацитет у планирању буде довољан да доведе до реализације капиталних пројеката. Министар Вујовић је истакао да се ефекти фискалне политике најбоље виде на смањењу камата, тако да су средства за ту намену смањена за 16 милијарди динара, као и да ће свако наредно задуживање бити по нижим каматним стопама, испод 2 одсто.

Председник Фискалног савета Павле Петровић изнео је анализу предлога буџета за 2018.годину истакавши да је мали и одржив дефицит оно што је у овом предлогу добро, а још боље је то што се види да је тај ниво могуће одржавати и у наредним годинама. Тако низак дефицит и избалансиран буџет омогућиће брзо опадање дуга у односу на економску снагу земље за око 2 процентна поена, тако да ће следеће године пасти са 65 одсто на 63 одсто. Фискални савет сматра да је дуг и даље висок, а његово смањење води ка порасту привредног раста, истакао је Петровић. Он је додао да су у буџету приходи и расходи реално планирани, и похвалио је позитивну промену у структури расхода у корист инвестиција.

Критикујући предлог буџета за наредну годину Петровић је навео да су у првом реду те критике упућене на задржавање привремених мера са почетка консолидације, које и даље остају на снази, што Фискални савет сматра неоправданим. Фискални савет сматра да има простора за расходе, а пре свега за укидање привременог умањења пензија. Затим, забрана запошљавања остаје на снази, а укупни ниво запослености у јавном сектору одговара стандардима по броју становника у Европи, па додатно смањење запослености може отежати ствари у овом сектору. Фискални савет сматра да су зараде у јавном сектору изнад економске снаге земље и сматра да би фонд плата требало да расте спорије. Фискални савет сматра да је позитивно то што ће бити повећане инвеститиције, раст у укупној држави биће 3,6 БДП-а и на средњи рок би требало да иде на 4,5 БДП-а. Међутим, има недовољно инвеститиција у здравство, школство и заштиту животне средине, истакао је Петровић. И последња критика односила се на процедуру, односно, недостављање предлога закона на време, као и на потребу да се донесе завршни рачун буџета који ће се разматрати у Народној скупштини. Петровић је додао и да Фискални савет није за доношење Предлога закона о изменама и допунама Закона о порезу на доходак грађана и Предлога закона о изменама и допунама Закона о доприносима за обавезно социјално осигурање, јер сматра да отварају могућност утаје пореза.

На крају седнице, представници Канцеларије за буџет представили су анализу предложеног буџета за 2018.годину.

Након дуже расправе, чланови Одбора прихватили су све предложене законе и одлуке.

Седници су присуствовали следећи чланови и заменици чланова Одбора: Момо Чолаковић, Верољуб Арсић, др Милорад Мијатовић, Соња Влаховић, Золтан Пек, Оливера Пешић, Србислав Филиповић, Зоран Бојанић, Горан Ковачевић, Саша Радуловић, Зоран Красић, Милорад Мирчић и Горан Ћирић.

Седници је председавала председница Одбора др Александра Томић.


Одбори везани за ову активност



Претходни месец Следећи месец
П У С Ч П С Н
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5