У сваком случају било би добро да народни посланици и да грађани Републике Србије знају, да нико није сакрио никакву иницијативу за забрану ископавања било чега у Републици Србији па, ни литијума, да никада нису проверавани, јер нису стигли потписи, наводни потписи који су наводно садржани у тој непостојећој иницијативи, а ако мени не верујете, господине народни посланиче, ви као народни посланик и као грађанин Републике Србије у сваком тренутку можете да дођете у Министарство државне управе и локалне самоуправе и да проверите да ли сам ја у праву и да ли је икада та ваша наводна иницијатива дошла, односно стигла у Министарство државне управе и локалне самоуправе у циљу провере аутентичности и наводних потписа који су наводно садржани у наводној иницијативи.
ПРЕДСЕДНИК: Хвала.
Два минута.
Реч има Радомир Лазовић. Изволите.
РАДОМИР ЛАЗОВИЋ: Хвала.
Да закључим, да пробам некако да сажмем и ово што смо причали о канализацији, и ово што смо причали о води, и Богами изненадили сте ме, и ово што смо причали о народној иницијативи.
Дакле, каже министар, ја не знам ништа о канализацији, ја не знам ништа о тим тендерима, али оно што знам јесте да сте ви господине у власти по двадесет и три године, а да грађани немају воду, да трећина Београда нема канализацију, да половина Србије нема канализацију. Толико знају људи који је или имају или немају.
Кажете, не знам ја ништа, Зрењанин тамо се ствари дешавају, навели сте десет неких занимљивих, интересантних чињеница, ми градимо, ми завршавамо, а људи двадесет година немају воду, када отворе чесму иде блато. Сада ја не знам, али ви знате, ви завршавате. Па, само једно питање колико година, колико само ми реците, колико година је вама потребно да у 21. веку завршите нешто што је пијаћа вода? Да ли је могуће да је то ваш одговор.
Пазите на крају шта смо дошли, дошли смо до тога да народне иницијативе које су прикупљали грађани никада није ни било. Ја господине нисам ни тврдио да је она до вас стигла, ја знам да није, ви сте ми већ одговорили, ја сам вас похвалио на том одговору, сјајно што сте ми рекли истину. Ако није крив господин Орлић, па, ми смо поднели кривичну пријаву, дајте колега, из полиције, из Министарства унутрашњих послова, мало учините нешто, да се сазна где је то нестало?
Ево, поднели смо ми кривичну пријаву против господина Орлића, ако није он крив, врло радо би волели да није можда господин Дачић крив, јер је он примио ту иницијативу? Оно што се зна и што смо утврдили јесте, та иницијатива је примљена на писарницу, до вас није стигла, није стигла до надлежног Одбора, неко ју је склонио, ја претпостављам да је тај неко или господин Орлић или господин Дачић, који је тада био председник Скупштине.
У сваком случају вама на одговорима хвала, допринели сте томе да се сазна које склонио иницијативу, а сада ја молим те надлежне органе на које се често позивате, да поступају по нашој кривичној пријави, па, да сазнамо где је она? Хвала.
ПРЕДСЕДНИК: То је било два минута. Е, добро.
Сада реч добија следећи народни посланик, који се пријавио да постави питање, па, онда могу да иду и одговори.
Реч има господин Акош Ујхељи.
Имате три минута. Изволите.
АКОШ УЈХЕЉИ: Хвала лепо.
Поштовани председниче, представништво, поштована премијерко и чланови Владе, даме и господо народни посланици, желео бих да у првом кругу поставим питање министру инфраструктуре, господину Весићу и министарки за европске интеграције, Тањи Мишчевић.
Држава се налази на главним транспортним правцима који повезују Западну и Централну Европу, са Југоисточном Европом, Турском и Блиским Истоком, њен стратешки и географски положај је од великог значаја за формирање саобраћајних токова у региону, због тога је железница кључни елемент инфраструктуре и превоза у нашој земљи, она би могла да нам омогући брз и ефикасан превоз робе и путника, те да пружи могућност повезивања различитих регија и градова у Србији.
Савез Војвођанских Мађара сматра да је развој железничке инфраструктуре кључан за даљи економски развој и напредак наше земље, модернизација и проширење постојеће железничке мреже омогућава бржи, сигурнији, ефикаснији превоз робе и људи. То ће повећати конкурентност Србије на тржишту, те привући нове инвеститоре и пословне партнере.
Господине Весићу, у јануару сте разговарали са представником наше посланичке групе, са Балинтом Пастором о томе да је важно решити царинску, односно граничну контролу на брзој прузи између Београда и Будимпеште и на прузи Сегедин-Суботица на такав начин да путници не чекају сатима на граничним прелазима. Покретање железничког саобраћаја на линије Хоргош-Суботица преко Бачких Винограда, Хајдукова и Палића у што краћем року је од изузетне важности.
О решавању проблема који ће настати у друмском саобраћају у центру Суботице због почетка радова на изградњи железничке пруге Београд-Будимпешта и о почетку радова на железничкој прузи Суботица-Баја. Пошто ће воз између Суботице и Сегедина кренути још у овој години према плану у октобру, да ли ће бити решена гранична контрола на свакој станици где воз стане и ако је одговор потврдан, молим вас кажите нам на који начин ће се то решити. Да ли се изградња деонице брзе пруге између Новог Сада и Суботице одвија по динамичком плану? Да ли има напретка у вези изградње железничке пруге Суботица-Баја? Хвала лепо.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА (Снежана Пауновић): Захваљујем.
Реч има, министар, Горан Весић. Изволите.
ГОРАН ВЕСИЋ: Хвала на питањима.
Ова Влада воли да говори о пругама зато што, као што сами знате од 2012. године до 2022. године изграђено је нових 134,7 километара пруга, а од 1976. године до 2012. године није изграђен ниједан сантиметар нове пруге у овој земљи. Од 2012. године до 2022. године реконструисано је 754,9 километара пруга, а од 2000. године до 2012. године реконструисано је 31 километар пруга.
Према томе, први пут од 2012. године, пруге постају приоритет и за то је заслужна ова Влада и заиста питања која сте ви покренули су права и животна питања. Недавно сам имао, пре неколико недеља састанак са својим мађарским колегом, Јаношом Лазаром и имали смо неколико отворених питања. Прва питања изградња пруге, брзе пруге између Суботице и Новог Сада, њена дужина је 108 километара, већ имамо изграђених 75 километара између Београда и Новог Сада, а ми ћемо завршити ту пругу до краја 2024. године. На састанку који је председник Вучић имао са компанијом која гради пругу, то је иста кинеска компанија која гради са мађарске и са српске стране, пошто не верујем да то сви знају, али ви сигурно знате, померен је рок са августа 2025. године на крај 2024. године.
Мађарска страна ће завршити своју пругу до половине 2025. године, има негде око 150 километара и ми ћемо пошто шест месеци имамо тесну фазу, ми ћемо до краја 2025. године имати брзу пругу, односно брзу везу између Београда и Будимпеште, стизаће се за нешто мање од три сата. Стизаће се између Београда и Суботице за сат и 12 минута.
Оно о чему смо разговарали и на томе сада раде наша мешовита група у коју су укључени и царина и полиција и са једне и друге стране и превозници, значи оператери и тако даље, радимо на томе да мађарска царина и полиција буду у Београду, Новом Саду и Суботици, на тим станицама, српска у Будимпешти. То значи када уђете у воз нема стајања на граничним прелазима и то је нешто што је суштина тог брзог воза.
Поменули сте пругу Суботица-Сегедин. Разговарао сам и о томе са мађарским колегом, ми очекујемо у септембру, октобру да крене путнички саобраћај том пругом. Заједничка станица једне и друге царине и полиције биће у Сегедину. Значи, не на територији Србије, већ на територији Мађарске. То значи, пошто има неколико станица у нашој земљи, знате то и сами, када уђете у Мађарску, пасошки преглед ће бити на станици у Сегедину. На исти начин смо договорили заједничку станицу са Македонцима у Табановцима и ја ћу 14. маја отворити са Црном Гором заједничку станицу у Бјелом Пољу. Тако да више између Црне Горе и Србије неће бити стајање воза на граници, већ ће ту бити и једна и друга царина, једна и друга полиција и убрзаће се пролаз.
40/1ГД/ИР17.35 – 17.45
Оно о чему смо такође разговарали, то је Суботица – Баја. То је пруга која треба да се гради. Међутим, за ту пругу, осим што смо је ставили и ми и они у приоритете, ви знате да је већи део суштински ту на територији Мађарске, још увек немамо обезбеђена средства, с тим што је Мађарска страна преузела на себе да проба да обезбеди средства и мислим да ћемо имати веома брзо резултате у томе.
Разговарали смо о још неколико ствари када су у питању гранични прелази. Ми ћемо у наредних неколико месеци потписати, Министарство финансија, када буду, наравно, завршени преговори око изградње брзе саобраћајнице Бачки брег - Наково. То је, иначе, веза између Мађарске и Румуније кроз север Војводине. Та саобраћајница иде од Бачког брега, Сомбор, Кула, Врбас, Србобран, један Бечеј, други Бечеј, Кикинда и на крају до Накова.
Заједно са Мађарима утврдили смо како ће они изградити са своје стране саобраћајнице. Они сада раде мост код Мохача на Дунаву и раде проширење своје стране да би тај већи број путника, који ће долазити на Бачки брег, који иначе сада не долази, могао да, напросто, прими и Мађарска страна, и радимо, иако смо ми завршили пројекат нашег граничног прелаза, препројектоваћемо га у заједнички гранични прелаз, интегрисани гранични прелаз.
С друге стране, Мађарска страна сада ради комплетну инфраструктуру до Келебије, а ми треба да урадимо ону другу половину Ипсилон крака, пошто је он сада у полу профилу, то је неких 28, 30 километара, али они раде још један гранични прелаз који је поред постојећег граничног прелаза, тако ће имати два гранична прелаза на Келебији, односно један који ће бити за теретни саобраћај, а други за путнички саобраћај.
Радимо заједно са Мађарима на томе да уведемо е-товарне листове. То значи да више неће проверавати царин,е него да ће скенирати бар код када долазе и на тај начин ћемо убрзати пролаз камиона.
Што се тиче самих пруга, оно што је такође важно и што желим да вам кажем, ви знате да смо ми потписали уговор са ЕУ и Европском инвестиционом банком, Европском банком за обнову и развој о изградњи ових 230 километара до Ниша. Нас чека у будућности 135 километара до Прешева и разговарали смо, мој мађарски колега и ја ћемо сазвати састанак у јуну са министрима транспорта Грчке, Турске, Северне Македоније, Бугарске и Албаније и, наравно, ЕУ, јер желимо да се та пруга прошири и продужи кроз Македонију према Грчкој и према Турској и према Албанији, јер она тако има смисла.
Недавно ме је пољске амбасадор обавестио да постоји иницијатива у вишеградској прузи, која би ишла од Варшаве, Праг, један део, један крак према Братислави и до Будимпеште, што онда значи да људи који живе у Суботици, Новом Саду и Београду могу да иду сутра и до Варшаве и до Прага брзом пругом.
Ето, то је суштина када су у питању брзе пруге и само да вам кажем, ми треба 14. маја или 15, нисам сигуран, да потпишемо заједно са транспортном заједницом, проширење европске мреже пруга и да све наше регионалне пруге уђу у европску мрежу пруга. Зашто то радимо? Зато што када уђемо у европску мрежу пруга можемо да повлачимо грантове. То се односи на пругу Врбас – Сомбор, где сада пројектујемо, која ће бити реконструисана, то се односи на пругу Панчево – Орловац – Зрењанин – Кумане – Банатско Милошево – Чока – Кањижа и овамо према Новом Кнежевцу. То ће бити карго пруге и оне ће ући у ту мрежу. То се односи на Рума – Шабац – Лозница, то се односи на на Сталаћ - Краљево – Рудница. Значи, то се односи на ту мрежу регионалних пруга која треба да омогући да имамо скоро 600 километара нових пруга.
40/2ГД/ИР
Успели смо да убацимо у европску мрежу транспортних путева све луке на Дунаву, што значи да сутра можемо кроз пројекат који је покренула премијерка Брнабић „Запловимо Србијом“ да тражимо грантове за луке, за марине и у целу мрежу регионалних пруга на територији Републике Србије. То ћемо потписати 15. маја и тада се стварају услови да уђемо у ону фазу ЕУ где до 2030. године финансирају пруге.
И, као што можете да видите, доста се ради. Заборавио сам да кажем да имамо пројекат, и тиме ћу завршити, за реконструкције пруге Ваљево – Врбница. То је последњи део пруге Београд – Бар. Урађена је Ваљево – Ресник већ одавно. Тиме ћемо завршити наш део пруге Београд – Бар и заиста, причао сам са бугарским потпредседником Владе о томе да од Видина радимо пругу која ће повезати Зајечар и Неготин са Видином, што је добро и за Бор, добро да повежемо са луком Прахово која се сада реконструише, односно треба да почне чим добијемо да има сагласност на избор извођача, тако да с те стране заиста много ће се улагати у пруге и мислим да је то заиста важно и не само за север Војводине. Десило се тако да у Војводини се тренутно највише улаже, али, као што видите, и за читаву Србију.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала.
Колега Ујхељи, плус три минута.
Изволите.
АКОШ УЈХЕЉИ: Хвала.
Моје друго питање бих поставио министарки за европске интеграције, а односи се на ИПА III програм прекограничне сарадње.
Приоритети овог програма су пружање помоћи земљама корисницима у испуњавању политичких, економских и других критеријума који се односе на усвајање правих тековина ЕУ, изградњу административних капацитета и јачање правосуђа, као и помоћ земљама у процесу припрема за коришћење структурних и кохезионих фондова након приступања ЕУ.
Помоћ треба да, између осталог, пружи подршку земљама у њиховим напорима јачања демократских институција и владавине права, реформи државне управе, привреде, поштовању људских и мањинских права, унапређењу регионалне сарадње, достизању одрживог развоја и смањењу сиромаштва.
Инструмент за претприступну помоћ представља усмерени механизам који је ЕУ створила како би успешно пружила помоћ земљама југоисточне Европе и Турској.
ИПА је осмишљена тако да усмери подршку на реформе кроз јединствени и флексибилни систем од кога непосредну корист остварују грађани, док земље добијају додатну помоћ за постизање европских стандарда.
Помоћу критеријума за издвајање средстава води се рачуна о капацитетима сваке земље да користи фондове и да управља њима, као и поштовању услова за приступање.
ИПА помаже да те земље остваре стандарде и вредности на којима је изграђена Унија. На тај начин ИПА је права инвестиција у будућност за земље кориснице, али и за саму ЕУ.
Захваљујући ИПА програмима у протеклим периодима годинама успешно смо остварили изузетно важне пројекте у Војводини, као што је на пример израда техничке документације за пругу Суботица - Баја, ревитализација навигационе инфраструктуре канала Бегеј, изградња Мађарског дома културе на Палићу, изградња више километара бициклистичких стаза у Суботици и у Новом Кнежевцу, изградња граничног прелаза Рабе-Кибекхаза итд.
40/3ГД/ИР
Ако преведемо горе наведена улагања на динаре, онда можемо рећи да је ЕУ на сваки наш динар додала још око седам динара. То ниједна земља није урадила, осим ЕУ.
Према предлогу Европске комисије, ЕУ би до 2027. године требало да обезбеди бесповратна средства у износу од 14,5 милијарди евра за ИПА III југоисточној Европи и Турској, која ће се користити за финансирање пројеката који доприносе спровођењу политичких, економских и институционалних реформи и напретку процесу европских интеграција.
У којој фази се налази реализација програма ИПА III и да ли имате информацију када ће се расписати конкурс и које теме ће финансијски подржати?
Хвала лепо.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Захваљујем.
Реч има министарка Тања Мишчевић.
Изволите.
ТАЊА МИШЧЕВИЋ: Хвала вам најлепше.
Хвала вам, председавајућа.
Хвала вам на питању, посланиче.
Одговор на ово питање је јако дуг, опширан и састоји се из неколико елемената.
Први и основни елемент јесте да ми данас говоримо о ИПА III. То је, дакле, трећа генерација инструмента за претприступну помоћ која у великој мери мења свој начин коришћења, односно начин коришћења од стране државе кандидата каква Србија јесте. То захтева посебну акредитацију система о којој са Министарством финансија и министром финансија врло озбиљно разговарамо, јер је не само потребно имати довољан број људи, већ имати довољан број обучених људи који могу да прођу врло оштре захтеве потребне акредитације.
Наш план или план је да до краја маја месеца добијемо посету ревизора који би требао да погледа наш први изглед структуре за коришћење ИПА III која сада акценат ставља на директно коришћење, што подразумева да, заправо, ми будемо они који ће у највећој могућој мери, ми, институције Републике Србије, у највећој мери их користити.
41/1БД/МЈ17.45 – 17.55
Дакле, после ове посете очекујемо оно што би биле препоруке за усклађивање и уређење додатно система ми се надамо у другој половини године да ће тај систем у потпуности моћи да прихвати све елементе ИПА 3, односно коришћења ИПА 3.
Подсетићу вас, почетком децембра, ако се не варам, управо овде у Народној скупштини је усвојен, заправо ратификован Оквирни споразум о финансијском партнерству за седмогодишњу перспективу 2021. до 2027. године у износу од 1,4 милијарде која је сума или средства која добијамо кроз ИПА 3. Она се састоји од неколико елемената. Она се састоји од годишњих програма. У овом моменту урадили смо три програма, програме за 2021, 2022. и 2023. годину. Подсетићу вас, 2023. година у потпуности је отишла као буџетска подршка 150 милиона, као буџетска подршка за помоћ грађанима и малим и средњим предузећима у области енергетике због поскупљења цене енергената. То је врло озбиљна објективност била свих нас и свих из институција Владе и односило се најпре на обавештавање оних, а има око 190.000 грађана који су у потпуности у могућности да имају корист од ове подршке, до чињенице да су ова средства у овој мери, дакле, 165 милиона директно отишле у буџет као помоћ у овом смислу.
Када је реч о овим, тренутно преговарамо, програм за 2024. годину, а од најзначајнијих пројеката, ако ми не замерите, поменула бих управљањем отпадом у Новом Саду, управљање отпадним водама Златиборски округ, буџетска подршка за реформу државне управе, буџетска подршка за реформу правосуђа. Све су то велики системи као што сте рекли који су неопходни за политичку, економску, уопште развојну компоненту.
Други инструмент који је део ИПА 3 су вишегодишњи програми. Ови вишегодишњи програми се заправо односе на два сегмента, једно је Зелена агенда -одрживи развој, који је један од веома важних оперативних програма тзв, а други је питање запошљавања, нарочито младих и социјалног становања. За период 2021/2027. година из ИПА 3 за ове оперативне програме смо добили 340 милиона евра, а до сада смо, извињавам се, то сам пропустила да кажем, испрограмирали 450 милиона годишњих програма.
Но, то није све. Велики број ових пројеката о којима је министар Весић говорио, о којима је министар Мартиновић говорио на локалном нивоу и наравно о којима је пре свега говорила премијерка, јесу програми који сада долазе из онога што се назива Инвестициони оквир за Западни Балкан.
Дакле, највећи пројекти, као што је железница управо долазе преко овог оквира који је врло обиман у смислу средстава, али сваке године се разликује и ту морам кажем да Србија добија из овог Инвестиционог оквира дупло више, дакле, 50% више, пардон, од свих осталих са Западног Балкана? Зашто? Зато што дајемо, представљамо јако добре, квалитетне пројекте који су у последњој завршној фази, дакле, зреле пројекте за извођење.
Коначно, прекогранична сарадња или како се она заправо зове, програми европске територијалне сарадње, за период 2021/2027. година 715 милиона, за десет прекограничних програма, дакле, пет региона Западног Балкана, четири, пардон, остали су државе чланице ЕУ. Оно о чему разговарамо јесу питања кофинансирања, како помоћи, јер програми територијалне сарадње заправо укључују, као што сте рекли, и мале невладине организације и локалне самоуправе и ти програми су невероватно важни. Реч је о програмима деинституционализације на локалном нивоу. Реч је о програмима који се односе на геронтолошку помоћ до развоја нових капацитета када је реч о локалној самоуправи.
Према ономе што смо ми некако израчунали, за сада је више од 100.000 људи имало конкретну помоћ и подршку од ових програма територијалне сарадње.
41/2БД/МЈ
Не треба занемарити да је у ове програме укључено свакако и оно што су маркорегионалне стратегија, дунавска, јадранско-јонска, врло важни елементи повезивања, где иду и ова питања речних пловних путева и повезивања, јер то је поента територијалне сарадње.
Од почетка ове године по први пут Србија може користити програм URBACT који подразумева развој локалних самоуправа у сегменту који се односи на јачање њихових структура.
Ја се извињавам, учинило ми се да је питање доста важно да о њему говоримо.
Дакле, ваше конкретно питање на крају се односило, просто сам збуњена чињеницом да се не препознаје значај прекограничне сарадње и пројеката који су заправо корисници сви наши грађани, рекох 100.000 људи, од тога велики број и пензионера и болесних, али то је вероватно овде мање важно.
Ваше конкретно питање се односило на програмирање. Ми смо започели са програмирањем и ја се надам наредне недеље на седници Владе ћемо представити и први од ових програма који смо закључили, пардон, који смо припремили за закључивање. То је програм са Северном Македонијом, а онда идемо даље. То не зависи само од нас, зависи и од друге стране преко границе. Хвала вам пуно на пажњи.
ПРЕДСЕДНИК: Захваљујем.
Акош Ујхељи има право на два минута.
АКОШ УЈХЕЉИ: Најпре бих желео да се захвалим на одговорима.
Мислим да сте све нас, барем са ове стране, убедили да ће Влада Републике Србије учинити све да заврши започете инфраструктурне пројекте и у овим тешким временима и на такав начин допринети расту привреде, што директно утиче на отварање нових радних места, повећање стандарда и уређење свих друштвених области од економије до културе.
Убедили сте нас да не само да имате јасан дугорочни план, већ преузимате и конкретне мере. Посланичка група СВМ сматра да је јако важно да негујемо добре односе са суседним земљама, јер на такав начин можемо постићи изузетно добре резултате. Ово потврђује и чињеница да су односи Србије и Мађарске најбољи у историји. Посебно поздрављамо добру сарадњу министра Весића са министром Лазаром, јер то показује да ако имате заједнички циљ са комшијама, увек можемо наћи партнере који ће нам помоћи у решавању задатака. Хвала на пажњи.
ПРЕДСЕДНИК: Хвала.
Следећи пријављени је Хаџи Милорад Стошић.
ХАЏИ МИЛОРАД СТОШИЋ: Захваљујем, поштовани председавајући.
Уважена председнице Владе са сарадницима, даме и господо народни посланици, поштовани грађани Србије, имам посланичко питање за министра за бригу о селу, господина Милана Кркобабића.
Поштовани господине министре, Народна скупштина на тренутном заседању разматра пакет измена и допуна закона из више области, између осталих, и измене и допуне Закона о подстицајима у пољопривреди и руралном развоју, којим се побољшавају услови живота и рада на селу у делу пољопривредне производње кроз разне субвенције и поступке за брзо остваривање права електронским путем.
42/1ТЂ/МП17.55 – 18.05
Господине министре, ја знам ваш став, а то је став посланичке групе ПУПС - Солидарност и правда да пољопривредна производња није једина активност, односно потреба житеља села. Потребе житеља села су и сви остали сегменти из живота и рада, образовање и култура, инфраструктура и остало, као и потребе житеља града.
У прилог овог бих нагласио да је веома битно и значајно за наше суграђане, који се баве пољопривредом и живе на селу, а има их преко 40% становништва Србије, и сама чињеница да Министарство за бригу о селу реализацијом више пројеката даје пуни допринос побољшању услова живота и рада овог дела наших суграђана кроз разне пројекте које сте планирали и реализовали: подршка задругарству, додела кућа и окућница за младе брачне парове, обезбеђивање превоза за сеоска подручја, организација традиционалних културно-забавних активности кроз Михољске сусрете и обухваћен је велики број корисника, односно подносиоца захтева за те пројекте. Знам да ће ови пројекти и ове године бити реализовани и обухватити добар број заинтересованих наших суграђана.
За вас имам два питања. Моје прво питање је да ли Министарство планира покретање нових пројеката који ће употпунити и друге потребе наших становника села, као нпр. помоћ у покретању привредних активности за младе кроз започињање сопственог бизниса на селу или још неке друге пројекте који су веома интересантни за наше суграђане који живе на селу, а имају исте потребе као и људи који живе у граду. То је прво питање, а друго питање ћу поставити у другом делу мог јављања.
ПРЕДСЕДНИК: Захваљујем.
Реч има министар Милан Кркобабић.
МИЛАН КРКОБАБИЋ: Господине Стошићу, уважени господине Орлићу, госпођо Брнабић, поштовани народни посланици, грађани Републике Србије, ваш увод је био више него инспиративан када долази од човека који је проверени патриота, борац, доказани прегалац да се проблеми обичних људи решавају на прави начин.
Ви сте поставили овде једно питање, а дозволите ми да дам неко појашњење.
Уважени народни посланици, поштовани грађани Републике Србије, не треба стављати знак једнакости између села и пољопривреде. Социолошки феномен - село је пре свега заједница људи, а пољопривреда, сложићемо се, је једна од привредних грана и то изузетно битна за један део становништва Републике Србије, али свели сте питање на оно кључно. То је равномерни регионални развој и однос урбаног и руралног.
Где смо ми то данас у Србији, где је Европа ка којој хоћемо да идемо? Када говоримо о потирању тих разлика или исправљању дугогодишње, деценијске неравнотеже, ја бих пошао од три основне ствари.
Прва је неоспорна политичка воља. Ово је битно за грађане Републике Србије, за житеље села. Политичка воља значи да и овај парламент и ови народни посланици од којих су можда неки нестрпљиви морају да имају јасан став о томе да ли хоћемо да се определимо да Србију градимо на јединствен, али равномерни начин.
Политичка воља је неопходна и због тога да би овај парламент прихватио будући буџет Републике Србије у коме ћемо издвојити много већа средства за ове намене. Значи, рекао сам, политичка воља, доста новца и, наравно, не смемо да заборавимо оно што је веома нужно, то је знање. Знање, професоре Атлагићу, знање, морамо да поновимо три пута.
Када говоримо о овом практично раду Министарства на чијем сам челу, морам са поносом да истакнем да имамо изузетну сарадњу са САНУ, са Одбором за село, на челу са академиком Шкорићем и да смо, више они него ми, одрадили капитално дело. Ја бих позвао све да то прочитају. Они који немају, потрудићу се да добију. То је путоказ, прави путоказ како и на који начин приступити препороду села Србије.
42/2ТЂ/МП
Наравно да не гајимо илузију. Постоји 4.700 села. Да ли можемо спасити сва села? То је илузија, наравно. Морамо да се оријентишемо на она која представљају гравитационе, кључне тачке. Ми ћемо се тиме бавити.
Када говоримо о партнерству, мислим на то партнерство урбаног и руралног, заснованог на закону. Шта то сад заправо значи? Ево, грађани Србије да обрате пажњу, прати они ово, имамо и министра Весића овде, ту је председник Владе, ту сам ја, желимо да локална заједница одлучује о свим битним питањима, да договара, да планира, одлучује, али и да добија адекватна средства. У пракси то значи да било који становник било ког села или било ког краја нема потребе да има свог министра, свог директора јавног предузећа или свог посланика који је вешт, снажан, реторички оспособљен да избоксује неку ствар за њега. Хајде, направи ми 10 километара пута, воду или нешто слично. Не. Желимо да те локалне самоуправе, те локалне заједно саме договарају, планирају и одлучују, а да наша државна благајна, министар финансија то плански покрива.
То је један концепт који је европски концепт и он је дефинисан тзв. Лајпцишком повељом која прецизно, али савршено прецизно позиционира рурални део и доводи га у раван са оним урбаним делом.
Ваше конкретно питање, уважени народни посланиче, планирамо покретање нових привредних активности. То је изузетно битно и рећи ћу вам оквирно, врло кратко, биће то износ до 10.000 евра намењен, понављам сада, свим грађанима Републике Србије у свим селима, подразумева се, који имају одређена знања и вештине да могу да обављају одређене делатности, а делатности ће бити оне које су неопходне житељима тих села. Да ли је то апотека, да ли је можда стоматолошка ординација? Ту је и министарка здравља, био сам у Црној Трави и нема стоматолога, можда су га добили. Сервис за пољопривредне машине, вулканизерска радња, продавница? Значи, изаћи ћемо у сусрет свима онима који желе истински да крену у обављање делатности.
Још једна ствар, биће интересантно уваженим колегама из опозиције. Мантра њихова је стално – Вучићу, дајеш паре страним инвеститорима. Дао им је паре, али те паре су враћене кроз буџет Републике Србије. Ми сада из тих, што би рекли Војвођани, новаца хоћемо да дамо директно становницима Републике Србије, житељима села по 10.000 евра. Сад чекам да видим ко ће да оспори једну такву идеју. Има ли их? Не. Не верујем. Опозиција је добронамерна и када изиђу са неким ставовима, излазе зато што можда не баратају правим чињеницама. У питању су предрасуде, а предрасуде долазе кад немате чињенице. Због тога сам овде спреман да увек изнесем чињенице и непосредно, ево, рецимо, идем сутра у Кнић. Имамо породицу са четворо деце, биће уприличено венчање, дошли су из Рашке области, добили су кућу. Видећемо, ево, позивам и представнике опозиционих партија да ми се придруже и да видимо како изгледа тај нови живот у тим новим кућама. Не, потпуно сам отворен за све.
43/1ДЈ/ЦГ18.05-18.15
Желимо и имамо жељу, понављам још једном, да што је могуће више наших села оспособимо, да их прилагодимо животу 21. века. Један интересантан податак у целој овој причи о додели кућа, готово за не веровати је, 20% младих људи, просек година испод 30, 20% је прешло из градова да живи у селима Србије. То је један добар знак, охрабрујући знак, али морамо истовремено сви, понављам, у овом послу нема позиције и нема опозиције, постоји интерес Републике Србије, постоје циљеви економски, популациони и војно-безбедносни.
Можда ће овде бити питања око Косова и Метохије, ја то очекујем сигурно. Ево чека, већ се човек оштри. То питање не би се данас постављало да наши неки преци нису напустили ту територију. Отишли су и ми решавамо те проблеме. Зато сада хоћемо да рубне делове Србије, рецимо Куршумлија, која је дугачка 90 км, буде насељена, да немамо празне куће. Али не желимо опструкцију, хоћемо пуну подршку, овако снажан аплауз за сваку идеју која се тиче опстанка српских села.
Без села, поштована господо, грађани Србије, неће бити, није патетика, неће бити ни Србије. Захваљујем.
ПРЕДСЕДНИК: Господине Стошићу, изволите.
ХАЏИ МИЛОРАД СТОШИЋ: Захваљујем се господине министре на овако исцрпним одговорима.
Господине министре, сви ови пројекти су више него значајни за опстанак села. Значајни су као и други пројекти које ћете реализовати или планирати кроз Министарство за бригу о селу, у обнови и оживљавању села. Мени је посебно драго што сте се обратили опозицији и добили сте овакву подршку за ово што радите, што кажете оваквим аплаузом.
Када смо говорили о равномерном регионалном развоју, идеја је још пре више година кренула да се равномерни регионални развој подразумева да се југу Србије дају већи приоритети. Међутим, сада је став и ваш и Владе Републике Србије да цела Србија конкурише за ове пројекте и да се пројекти реализују на читавој територији Републике Србије.
Моје друго питање је управо везано, малопре сте напоменули, за Косово и Метохију. Већ су се спремали да вам поставе и питања, али ћу ја предухитрити. Да ли реализација пројеката постојећих и нових пројеката које осмишљавате, да ли ће се укључити реализација тих пројеката и на нашу јужну покрајину, односно на Косово и Метохију? Ако јесте, у ком проценту сматрате да би било потребно да се одвоје средства за простор Косова и Метохије?
Да ли планирате да обиђете села на Косову и Метохији, обзиром да се ништа не може планирати ако се човек лично не увери какво је стање на одређеном простору, то би било моје следеће питање? Да ли ће бити укључено, у ком проценту ће бити укључена средства и да ли ћете ви лично обићи нека села и насеља на Косову и Метохији?
ПРЕДСЕДНИК: Хвала вам.
Реч има министар Кркобабић.
МИЛАН КРКОБАБИЋ: Господине Стошићу питање захтева темељан одговор. Ја гледам на сат. Мој одговор ће трајати 45 минута. Толико сам у стању да причам. Дакле, стрпљиво, 45 минута је мојих, један школски час. Мала шала, уважени народни посланици.
43/2ДЈ/ЦГ
Господине Стошићу нисте ме до краја добро схватили. Ја не мислим да ви и ја и ова страна много више воли Србију од ове стране овде. Сви је ми подједнако волимо. Ја не верујем да овде постоје људи који су против ове земље и против њених кључних интереса. Можемо да се разликујемо у приступу, у методологији, али циљеви су нам исти.
Сада конкретан одговор на ово питање. Хоћемо да спроводимо ове програме и на Косову и Метохији. Рећи ћу вам, постоји једна задруга у Зубином Потоку, помогли смо је финансијски и интересантан је податак да та задруга прерађује воће. Добила је савремену опрему и омогућила да тамо 39 људи ради, да прима плату, пазите на Косову, да има 236 коопераната. То су импресивне ствари. Хоћу да идем и да видим. Да сваких пет, шест људи формира по једну задругу. То су домаћини, то су људи који ту живе. Нисам ја увек сигуран да ли сва помоћ њима стиже како треба. Успут та помоћ може и да се загуби, слажете се са мном.
На овај начин, омогућићемо формирање задруга, омогућићемо да та домаћинства функционишу, а онда друга мера, ево радимо на питању решавања мобилности са Саобраћајним факултетом. Конкурисаће и они, добиће бесплатне минибусеве за превоз сеоског становништва. Ја сам убеђен да ће концепт који ова Влада и председник Републике буду дефинисали, омогућити прави трансфер средстава да се покрије и гориво, плате за возаче и да ти људи тамо добију бесплатан превоз, да могу ићи из села у село или из села у општинско место.
Истовремено, оно што је веома битно, а треба нагласити, за шта су они заинтересовани, а и ја сам размишљао много о тој ствари, ми ћемо имати снажене притиске, људи, ту нема никакве дилеме и многи људи ће се и одлучивати да напусте своје домаћинство. Морамо да идемо у сусрет томе. Наш програм за куповину сеоских кућа мора да буде примењен и на Косову и Метохији. Само наравно, тамо цифра од 10.000 евра ће бити мала. Морамо да размишљамо. То је један потпуно легитиман начин да помогнемо нашим људима. Они нас сад слушају и гледају да дођу до празних кућа из којих су се иселиле комшије и да им омогућимо кров над главом, али и неким људима којима је Косово и Метохија на срцу, а отишли су да се врате. То је та идеја.
Ако будемо имали јаку заједницу наших људи, која самостално одлучује и буде снажно помогнута из Београда и централне благајне, онда питање Срба, не само Срба него и других наших грађана на Косову и Метохији можемо да кажемо да дани који су пред нама можемо да гледамо са оптимизмом.
Господине Стошићу, надам се да сам вас задовољио, али и да је уважена опозиција такође задовољна. Хвала.
ПРЕДСЕДНИК: И ви имате право на закључна два минута.
ХАЏИ МИЛОРАД СТОШИЋ: Захваљујем се, господине министре на свим овим одговорима и посебно ми је драго што сте исказали жељу да лично обиђете одређене просторе на Косову и Метохији и уверите се у стање у тим селима или општинама. Ево, постоји једна општина са српском већином Ново Брдо, која има изузетно велике потребе за добијањем, примера ради, једног возила које би, то је општина типа брдско-планинског карактера, која би имала потребе за једно возило, за један минибус који би, ако ништа друго, бар везивао школе одређене које су расуте по том делу општина, а једна је од највећих територијално на Косову и Метохији, а српска је већина.
Ја лично желим да када будете ишли, нудим се да будем у саставу тог тима, да будем неко ко може да вам помогне, јер знам и познајем територију Косова и Метохије. Верујем да ће се још и одређени број народних посланика јавити и који ће бити у тој делегацији да обиђу, ево и господина, нашег Врањанца, пријатеља, већ се пријавио, али верујем да ће и други.
43/3ДЈ/ЦГ
То би била порука нашим људима да је један министар који се брине о равномерном регионалном развоју, о руралном подручју да буде у посети Косову и Метохији, са одређеним бројем посланика да ли су из опозиције или позиције, није битно, али свакако би била добра порука за наш народ тамо да нису заборављени и да Србија мисли о њима. Захваљујем.
ПРЕДСЕДНИК: Хвала.
Сада реч има Бошко Обрадовић. Три минута, изволите.
44/1АЛ/СЧ18.15-18.25
БОШКО ОБРАДОВИЋ: Хвала председавајући.
Уважене даме и господо министри, уважене колеге народни посланици, поштовани грађани Србије, ја бих желео да у овој заиста реткој прилици да су министри овде у Народној скупштини да одговарају на питања посланика желео бих да поставим неколико питања о којима се Влада углавном није изјаснила, а постављених и у име, нећете то можда поверовати, бирача СНС и странака владајуће коалиције.
Прво питање гласи - шта Влада мисли о француско-немачком споразуму о признању лажне државе Косово, с обзиром да се до дана данашњег није изјаснила о томе, а знамо да је председник Вучић још у септембру прошле године рекао да је француско-немачки споразум за нас потпуно неприхватљив, да је Савет за националну безбедност прошле године одбацио француско-немачки споразум као апсолутно неприхватљив? Да би председник Вучић променио мишљење за Јовањдан и након састанка са западном дипломатског петорком прихватио примену француско-немачког споразума, то званично прихватио у Бриселу 27. фебруара и потврдио прихватањем анекса 18. марта у Охриду, а с обзиром да испод 10% грађана Србије зна по најновијем данашњем истраживању шта је садржај француско-немачког споразума, дозволите да обавестим грађане Србије а ви ми демантујте ако нешто од овога није тачно.
Члан 1. - странке ће међусобно развијати нормалне добросуседске односе на бази једнаких права. Обе стране ће међусобно признати релевантна документа и националне симболе укључујући пасоше, дипломе, таблице возила и царински печат. Обе стране ће руководити сврхом и принципима утврђеним у Повељи УН, а посебно оним о сувереним правима држава о поштовању њихових независности, аутономије, територијалног интегритета и тако даље. То је члан 2. и члан 4. - Србија се неће противити чланству Косова у било којој међународној организацији.
Поштовани грађани Србије, ово је Александар Вучић прихватио у Бриселу 27. фебруара.
Друго питање за Владу Србије гласи - зашто је прекршен мораторијум на било које заједничке војне вежбе са било којим партнерима са истока или запада? Зашто ће од 16. до 30. јуна у Србији бити организоване заједничке војне вежбе са војскама НАТО пакта који нас је бомбардовао? Да ли ћемо Видовдан дочекати тако што ће НАТО војске да вежбају у држави Србији на нашој територији коју су бомбардовали?
С обзиром да је и за то постојала одлука Савета за националну безбедност, ја онда постављам оправдано питање. Прекршили сте одлуку по питању КиМ, прихватили сте француско-немачки споразум, прекршили сте одлуку Савета за националну безбедност по питању мораторијума на заједничке војне вежбе, да ли ћете на исти такав начин прекршити и одлуку да нема санкција Русији и зашто сте увели санкције пријатељским земљама Белорусији и Сирији? Хвала.
ПРЕДСЕДНИК: Реч има председница Владе.
АНА БРНАБИЋ: Хвала вам.
Мени је морам признати релевантније шта о француско-немачком споразуму и признању, кажете, независности Косова, споразум баш никакве везе нема са признањем независности Косова, нигде се чак ни не помиње, мисли ваш најбољи пријатељ и коалициони партнер, француски држављанин, господин Милош Јовановић. Ипак се он тог француског држављанства и упркос том споразуму није одрекао. Држи га се он. Није за ЕУ, односно да образложим, он није да наш народ и наши грађани буду у ЕУ, али јесте да он и његова породица буду у ЕУ.
Тако да, ето, баш да чујемо шта он мисли о том француско-немачком споразуму и зашто из протеста јер је толико страшан и он је толико против тога не врати
44/2АЛ/СЧ
своје француско држављанство управо баш зато што нема белгијско, него има француско. Ово је француско-немачки споразум.
Тако да то је чини ми се можда занимљивије питање, а и за вас, што не питате вашег најбољег пријатеља, најближег коалиционог партнера - што не врати то француско држављанство? Али добро. То је за вас.
Добро је и питање - шта ви мислите, пошто се ви, колико се сећам, још 2005. године рекли - Косово је дефакто независно. Приштина и Албанци у Приштини су 2008. године једнострано прогласили независност. Три године пре тога је Бошко Обрадовић прогласио независност Косова. Ово је било 2005. године.
Тако да је од 2005. ако се не варам, исправите ме слободно, јел нисте 2005. причали да је Косово дефакто независно, добро.
ПРЕДСЕДНИК: Само немојте да добацујете из клупа.
АНА БРНАБИЋ: Не знам сада што се ви сада одједном бринете пошто је за вас од 2005. године Косово независно пре него што је и за Приштину постало независно, а богами се сећам и 2019. године када се потписивали онај велики и важан документ тог великог и важног назива - споразум са народом, то је био фебруар 2019. године. Тамо је било, не знам, седам, осам, 10, 12 тачака важних за то шта ће они урадити када дођу на власт. Било је све, ја мислим, од легализације до лицитације, али није било ни реч о КиМ, ни реч.
Могли су ти велике патриоте из Двери тада да убаце и КиМ, али знате шта - нису хтели зато што су потписивали тај споразум са својим коалиционим партнерима, а за које је, и то нису крили у кампањи, Косово независно. Тако да би покварили коалицију и своје шансе да дођу на власт, али чак и шанса да дођете на власт је много важнија од тога да се изјасните у предизборној кампањи о КиМ.
Дакле, ако вам спушта шансу да дођете некако да се домогнете власти у једној великој коалицији и са овима који су за НАТО пакт и са овима који кажу да је Сребреница геноцид и са овима који кажу да је Косово независно и да треба да признамо то, ви ћете тај споразум потписати само да би имали велику коалицију да би некако могли да скупите један глас више, да будете на власти, а КиМ шта да радите, није јој било места у споразуму са народом са КиМ.
Тако да што се вас тиче то је независно од 2005. године. Рекли сте, има снимак.
Ја бих вас молила ипак да не говорите неистине које су баш изузетно лако проверљиве и сада сте управо и у вашем излагању у ових два минута, три минута, извините, било је толико занимљиво, изгледало је као 30 секунди…
ПРЕДСЕДНИК: Само без добацивања из клупа.
АНА БРНАБИЋ: .. У том самом излагању сте већ рекли потпуно отворену лаж. Проверљиву. Тако да то само утиче на ваш кредибилитет и то могу да виде све грађанке и сви грађани Републике Србије.
Рекли сте овако - Александар Вучић је прихватио, признао и имплементираће тај споразум, а онда сте рекли у неком члану - Србија се неће противити чланству тзв. Косова у било којој међународној организацији.
Србија је гласала против. Србија је гласала против за Савет Европе. Извините, како можете у истој реченици да кажете да је Александар Вучић прихватио, имплементираће и да онда Србија након тога пре два дана гласа против. Што лажете? Што говорите неистину око тако лако проверљивих ствари? Притом је Александар Вучић овде био два пута, а пет пута подвукао које су наше црвене линије. Никада признање независности Косова, никада Косово у УН, па је онда рекао - хоћете поново, па хоћете
44/3АЛ/СЧ
поново. Сећам се зато што једино ви нисте тапшали на то. Није ту било аплауза, јер то вам ипак квари срећу да ћете некада доћи на власт, јер како да вам кажем, лагали сте да ће потписати.
Јел било пре него што је требао да оде Александар Вучић у Брисел - потписаће. Па то је Француз Милош причао. Потписаће, ево потписаће. Идемо људи на улицу, потписаће издају. Издајник ће потписати издају и када није потписао шта сте онда рекли - никада нисмо ни рекли да ће потписати. Тако је било.
45/1МЈ/МТ18.25 – 18.35
Е сад, пошто није потписао, није прихватио, рекао тачно шта су наше црвене линије, и то онда Република Србија показала на гласању у вези са Саветом Европе, а шта сада желите? Јел не видите да вам је та теза пропала? Како је Србија то прихватила? Како је Александар Вучић то прихватио, а гласао против? Како? Никако. Нема везе. Нисте смислили нешто боље, него, ето, тако.
Што се тиче санкција Русији, још једном да вас подсетим, то су ваши потенцијални или жељени коалициони партнери и у предизборној кампањи, а, богами, одмах дан, два након избора су…
У ствари, у предизборној кампањи нису, ту грешим, лагали су народ у предизборној кампањи. У предизборној кампањи су сви лагали. Сви су у предизборној кампањи говорили да никада не би увели санкције Русији, а ко ће увести санкције Русији - Александар Вучић. То је говорио НАТО генерал Понош, и то да ће увести 4. априла. Он зна, из својих дипломатских извора. Није још дошао тај 4. април када смо ми увели санкције Русији, али ваши коалициони партнери данас нас свакодневно јуре да уведемо те санкције Русији.
Тако да, ви морате да се одлучите, ипак, тачно који су ваши принципи за које се залажете и шта би ви то радили када би то могли и када би ви имали принципе. Али, пошто је једини принцип како тако доћи на власт, како тако успети да сакупимо макар једног више посланика у Народној скупштини како би имали већину, какву такву, иако смо у коалицији, ми велики, квази патриоте, са онима који су за НАТО, са онима којима је Сребреница геноцид, са онима који се јавно залажу за признање независности Косова од стране Београда, јел, и Владе Републике Србије, и ви би са њима у коалицији. Нисте то крили ни након избора. Не знам заиста зашто нама постављате то питање.
Ми смо, на челу са Александром Вучићем, једини у Европи издржали све притиске, укључујући и притиске ваших коалиционих партнера који сваки дан иду по тајкунским медијима и причају зашто још нисте увели, а зашто још нисте увели. Угрожавате Србију. Зашто нисте увели? Тако да, не знам што нама упућујете то питање. Ми ћемо се држати наше политике.
Што се тиче војних вежби, ми тај мораторијум укинули нисмо. Имамо једну војну вежбу. Та војна вежба верујемо да је у интересу нашег народа, да је у интересу стабилности, пре свега, Срба на КиМ. Тако да је то наша политика. И у томе смо, такође, принципијелни.
Жао ми је ако ви не разумете шта су принципи, а разумете само шта је власт.
Хвала.
ПРЕДСЕДНИК: Наредна три минута Бошко Обрадовић.
БОШКО ОБРАДОВИЋ: Драго ми је да су грађани Србије имали прилику да виде како изгледа када власт не одговори ни на једно постављено питање и зато следи сет нових додатних питања која се тичу, такође, подједнако важних тема.
Пре свега бих питао овде присутног министра здравља – да ли је нормално да овако изгледају оброци трудница и породиља у српским породилиштима?
Као што видите, два парчета хлеба, две саламе сумњивог квалитета и неки трагови павлаке, нисам сигуран ни да је то у питању.
Дакле, да ли је нормално да тамо где је почетак борбе против беле куге и демографског нестајања српског народа имамо овакав однос према трудницама и породиљама, а исти такав однос је, нажалост, и када су у питању хигијена, материјални услови, акушерско насиље и све оно што проживљавају као трауме труднице и породиље у српским породилиштима, да одређен озбиљан проценат њих не жели више да остане у другом стању због свега оног негативног што су доживели у српским породилиштима.
45/2МЈ/МТ
Овако изгледају неки, рецимо, оброци у другим земљама широм Европе. Навео сам само неке примере из Грчке, Шведске, Швајцарске, чисто да видимо разлику како изгледа однос према трудницама и породиљама.
Зато смо вам предали препоруке, Влади Републике Србије, да се уради ребаланс буџета и да се средства од националног стадиона и других губљења времена преусмере у реновирање свих породилишта у Србији, изградњу националног центра за наталитет, да се хуманизује породилиште, да се на сваки начин подрже управо они који стварају и рађају живот у овом народу.
Друго питање за госпођу министра, коју изузетно поштујем јесте – да ли је тачно да је још 21. новембра, одлуком министра за здравље, др Данице Грујичић, донета одлука о смени директора Клинике „др Лаза Лазаревић“, Иване Сташевић Карличић, а да до дана данашњег она није смењена и то стоји негде у фиоци Кадровске комисије Владе Републике Србије упркос вишемесечном штрајку и напуштању ове клинике од стране више од 50 лекара и медицинских сестара?
Такође, питање за министра Мартиновића – да ли је нормално господине министре да ће од 1. септембра само у Београду бити бесплатни уџбеници, бесплатни вртићи, бесплатни уџбеници за све ђаке у основним, средњим школа и вртићима? Каква је то дискриминација у односу на све грађане Србије који живе ван Београда?
Зашто деца ван Београда неће имати од првог септембра бесплатне уџбенике, бесплатне ужине, бесплатне вртиће и све оно што ће имати београдска деца? Може ли се ту шта учинити?
На крају за министра Весића једно веома практично математичко питање. Ако метро кошта 4,6 милијарди евра који ће плаћати сви грађани Србије, дозволите да завршим господине председавајући, кратко је, који ће плаћати сви грађани Србије, без обзира што не живе у Београду, дакле Србија ће изгради београдски метро, то је уреду. Или није у реду, можемо да дискутујемо. Дакле, 4,6 милијарди, за половину тих средстава, има нешто мало мање од пола, за 2,8 милијарди може да се изгради у 100 општина у Србији 500 километара новог асфалта у свакој од тих општина и да ли је то тачно?
ПРЕДСЕДНИК: Хвала.
Да пружимо прилику да министри одговоре, а вићете имати још два минута након тога.
Прво министар др Дарија Кисић.
ДАРИЈА КИСИЋ: Хвала вам председавајући.
Иако нисте директно упутили питање мени, нашла сам се прозвана па је сходно да кажем пар реченица. Пре два дана имали смо Одбор за здравље и породицу и три сата смо причали, дискутовали, односно покушала сам да причам и дискутујем, али очигледно тако нешто није било могуће, пошто су посланици опозиционих странки имали неке папире са унапред написаним питањима. Свеједно шта кажемо, свеједно шта ћемо рећи шта планирамо да урадимо, шта смо урадили и каква нам је визија.
Исто тако је јако битно да смо рекли, обзиром да тим истим посланицима су пуна уста речи колико им је битна породица, колико су им битна деца. Рекли смо да све сугестије апсолутно ћемо да саслушам. Ако постоје и одређене критике и примедбе. Међутим, очигледно да нисмо били ни слушани, чак се није ни приметило да сам приликом свог излагања два извештајна периода спојила у један, обзиром да су извештаји детаљне сви добили, хтела сам да имамо што више времена за дискусију, за размену мишљења по питању у којем треба да будемо сви уједињени, а то је питање наталитета, питање породица и питање деце.
45/3МЈ/МТ
Без обзира шта смо говорили и шта сам ја конкретно причала, питана су питања са папира, ево и сада се гледа на те сличне папире. Истим тим поводом су показиване исте слике из породилишта, са истим питањима. Обзиром да сам била заинтересована, наравно и питала господина Обрадовића да је то вероватно његово искуство када се последњи пут порађао, јер је са великим усхићењем показивао о чему се ради.
46/1МЗ/ЛЖ18.35 – 18.45
Међутим, ако погледамо ове слике, ако погледамо слике са здравственог аспекта, могу да кажем да је то један избалансиран оброк, где се, колико год вама то не изгледало укусно, знате, то је нешто што се управо саветује у првим данима и сатима након рођења. Комад сира, знате, то је због калцијума, јаје због протеина, цвекла због потенцијалне анемије. Да, није баш много укусно, али у тим моментима ни не мислимо много на такве ствари, битно нам је да све физиолошки оно што следи после тога иде у оном правцу у коме желимо. То су најлепши дани, када на свет доносимо ново дете и желимо да будемо и здрави и добри и свом детету и својој околини.
Што се тиче услова хигијенско-санитарних које сте спомињали, и ви сте чули да је и лично наш председник Александар Вучић рекао да нам један од приоритет и јесте управо обнова тих породилишта. Тада смо причали о томе, и министарка Грујичић и ја, као ресорни министар за бригу о породици и демографију, желимо да заједно идемо у кампању где ћемо заиста учинити све да се побољшају и услови у породилиштима, тамо где заиста постоји потреба за то.
Ви сте и тада и том приликом рекли – па да, али шта ако се и тако уради? Вама је све – па шта ако. И ако се уради, рећи ћете да и то није битно. Посебно су вам болни подаци када се упоређујемо у односу на 2012. годину. Ви онда кажете – па добро, шта нам стално говорите и како је смањена стопа незапослености, и како су повећане плате, шта нам причате колико је путева изграђено, колико болница, шта нам то причате, као да је то битно, али постоји и ово и ово. Па да, вама ништа није битно. И када се реновирају та породилишта, и то вам неће бити битно. Да, знамо да може и треба и више и боље и управо ка томе и тежимо.
Том приликом када смо причали о извештајима, желећи да чујем ваше коментаре, желећи да чујем ваше сугестије, а опет нисам чула ништа, нисам вам напоменула оно што, ево, овом приликом ћу поново да кажем – подршка породици са децом је никада већа. Опет напомињем, да ли може боље, да ли хоће боље да буде? Да, хоће. Управо све што радимо, радимо због тога. Тако да, финансијска средства која су усмерена конкретно Министарству за бригу о породици су само један мали део средстава који је усмерен ка добробити породице и деце. Све што радимо, буџети свих министарстава, буџет читаве Владе је управо усмерен ка побољшању квалитета живота свих грађана, породица и пре свега деце.
Оно што вам том приликом нисам рекла, а вероватно сам требала, јесте да када је у питању родитељски додатак и подршка родитељима, да је она највећа икада. Године 2012. била је 31.000 динара, сада је 11 пута већа, 345.000 динара. Друго дете била је 124.000, сада је 422.000, треће дете била је 223.000, сада је готово 2.000.000 динара, када је у питању четврто дете била је 298.000, сада је готово 3.000.000 динара.
Никада до сада није постојала и подршка, субвенције за мајке које се остваре као родитељи, субвенција за станове на мајке, без обзира на године мајке, без обзира на редослед рођења мајке, битно је само да мајка није имала до сада некретнину на подручју наше земље. Значи, читав низ мера које су усмерене на подршку породице, на подршку породица са децом, у укупном износу од 87 милијарди динара.
Међутим, очигледно да је питање деце и питање породице нешто што се јако често злоупотребљава, поготово представници одређених опозиционих партија ово питање, поготово питање деце где смо сви најосетљивији, користе због неких политичких обрачуна, а при томе износећи гнусне лажи. Пре свега, најчешће се злоупотребљавају у том смислу од стране опозиционих странака деца без родитељског старања. Играју се са судбинама деце која су најосетљивија и најугроженија. При томе се износе лажи, монструозне лажи, чак се монтирају и видео-снимци, значи, има се довољно времена да се монтирају видео-снимци и износе такве лажи, без иједног јединог конкретног доказа.
46/2МЗ/ЛЖ
Напоменула бих само један детаљ, а практично има их свакодневно. Ми немамо времена да се бавимо таквим стварима, ни да демантујемо такве ствари, јер радимо конкретан посао. Наши резултати су јасно видљиви. Али, рецимо, један од најупечатљивијих података јесте једна објава на „Твитеру“ Вука Јеремића, где је комплетно изрежиран један видео-снимак и представљен у потпуно другачијем контексту, када је у питању било потенцијално усвојење девојчице из Лознице, где су на снимку потпуно други усвојитељи, у питању је потпуно друго дете. Ко је одгледао читав видео-снимак и репортажу са шведске телевизије могао је да види о чему се ради. Међутим, то је комплетно монтирано, на начин да се пласирају лажи, апсолутно ни једна једина истина није изнесена, све је монтирано, изношене су гнусне лажи.
На тај начин се припадници опозиционих странака играју са дечјим судбинама, деце без родитељског старања, која нажалост нису имала срећу као већина нас да одраста у својој биолошкој породици и где држава улаже заиста велики труд и напоре да пронађе породицу која ће за њих да буде најбоље уточиште, да им пружи љубав, негу и да остваре своје пуне капацитете. То и успева. Оно што покушава да се пласира заиста је нешто што компромитује све ове активности, али на срећу, ова деца проналазе своје домове, проналазе добре хумане људе који им пружају љубав, дом, могућности за срећно и здраво одрастање.
Све друге приче и лажи које се износе, ја бих само рекла једно, сви који причају о томе нека дају конкретне доказе, нек се обрате свим надлежним правосудним органима да раде свој посао. Овако причају у празно, износе лажи, а оно, још једном помињем, чега су нам вероватно свима пуна уста када говоримо колико волимо децу и колико све радимо за добробит деце, ово јесте питање где треба и можемо да се ујединимо, пошто сам сигурна да је питање деце најзначајније.
Да ли можемо више? Да, можемо. Да ли може свако од нас више да се посвети и свом детету? Сигурно можемо. Али ово треба да буде питање над свим питањима и апсолутно осуђујем сваку врсту злоупотребе и изношења лажи.
ПРЕДСЕДНИК: Хвала.
Сада реч има министарка др Даница Грујичић.
ДАНИЦА ГРУЈИЧИЋ: Наравно да наше младе маме, па и старије маме треба да се порађају у најбољим могући условима, и ту није ништа спорно, и појединачне ексцесе који се дешавају, који нису правила, не можете правити да су заиста правила.
47/1ЈЈ/МЋ18.45 – 18.55
У фебруару месецу сам имала састанак са председником Вучићем, био је присутан и господин Синиша Мали, добио је директно наређење да се сва породилишта у Србији морају средити. Оно где постоје већ одобрена средства то Гинеколошко-акушерска клиника у Народног фронта. Следеће године у другој половини почиње изградња нове болнице „Народни фронт“, 900 милиона динара је процена и толико је одобрено да се реновира под хитно Гинеколошко-акушерска клиника у Нишу и наравно постоје гинеколошко-акушерске клинике, односно одељења која су одлична као што је у Аранђеловцу у новој болници, као што је у Крагујевцу, као што је у појединим местима и у општим болницама.
Само бих волела да вас подсетим да већина наших болница грађена негде седамдесетих година, све остало су била само пука одржавања. И ево, шта је урађено у последњих десет година. Значи, комплетна реконструкција или изградња, 86 објеката домова здравља и амбуланти на територији 60 градова и општина укључујући и гинеколошка поједина одељења. Завршена је обнова и изградња 24 објекта установа секундарне и терцијалне здравствене заштите, значи болница и клиника. Набављена је медицинска опрема за 14 општих болница и клиника, да вас само подсетим да смо имали три пута мање линеарних акцелератора пре само седам година. Укупно је реализовано до тада 124 уговора, укупна вредност је 28,15 милијарди динара. У току је реализација 13 уговора чија је укупна вредност негде око 23 милијарде, три објекта примарне здравствене заштите на три града и општине где укупна уговорена вредност је око 700 милиона. У току је реконструкција изградње објеката шест општих болница, два института, једне клинике као и објекта за Центар за радни развој деце и инклузију. Набавке које су у току, односно планирана и да су већ опредељена средства су четири набавке укупне вредности од 2,21 милијарде динара за реконструкцију и обнову једног дома здравља, једне клинике.
Значи, молим вас, 40 година радим у здравству и знам коју сам опрему имала 2012. године, а коју имам данас. Колико су пацијенти чекали на одређену врсту интервенције и тада и данас. Много је урађено, наравно, увек је добра критика и увек може боље, али појединачне случајеве некоректног понашања према трудницама и појединачних случајева како изгледају одређена породилишта нису правила, не данас у Србији, можда су некада била, али данас у Србији нису.
Ево, просто обећање, једноставно извршење наређења да ће буквално сва породилишта бити сређена у најскоријем могућем времену. Морате направити пројекат, морате добити одређене грађевинске дозволе, али то је нешто на чему ћемо радити и сигурно је да наше маме треба да буду у таквим условима порођене да пожеле да поново дођу у то исто породилиште.
Што се тиче Клинике „Лаза Лазаревић“, мислим да је то био пети или шести дан мандата мог као министра здравља, ја сам отишла у „Лазу Лазаревић“ и разговарала и са директорком и са штрајкачким одбором, односно синдикатима у тој болници. Замолила сам их да сачекају једно две недеље, десетак дана, да једноставно видимо, да покушамо да нађемо неко решење без великих потреса да се стање стабилизује, као што је за очекивати када су у питању људи који су ипак високо образовани лекари, итд. Директора Дома здравља је јавила једно велико нестрпљење и наставила је да поступа по своме, позивајући се на некаква мишљења раније која је добила, да ли од Министарства здравља, да ли од Министарства за рад и социјалну политику.
У сваком случају видећи њено понашање и да наставља, најмање речено некоректан однос према запосленима, уз чињеницу да су 23 лекара од када је она постала директор напустили ту установу, негде око педесетак медицинских сестара, ја сам дала предлог Влади да се она смени и договорила се са једном професорком да привремено заузме место директора да бисмо смирили целу ситуацију. Директорка предложена се
47/2ЈЈ/МЋ
повукла после тога и остало је само на Влади разрешење госпође Стошић-Карличић. Скоро смо, 11. априла, ја мислим, дали предлог за именовање опет привремено нове директорке која је лекар у тој установи која је добила отказ и као што сте рекли то је сад на Влади. Ја сам своје мишљење као министар рекла, кадровска комисија Владе ће донети одлуку, ја се надам ускоро.
ПРЕДСЕДНИК: Хвала.
Пошто имамо још десет минута оријентационо, а има више пријављених замолио бих само до три минута, ако буде могуће.
Министар Горан Весић. Изволите.
ГОРАН ВЕСИЋ: Кад смо код математика, пола од 4,6 милијарди је 2,3, а не 2,8 милијарди, а 2,8 милијарди пута два то вам износи 5,6, али толико о математици.
Хајмо сад на политику. Урадили сте једну врло опасну ствар, покушавате да делите грађане Србије, да делите на Београђане, да, управо ви, на Београђане и Београђанке и они који нису из Београда и то је нешто што није у реду да радите.
Рекли сте да Влада плаћа метро у Београду. Тачно, али та иста Влада из тог истог буџета је радила и ауто-пут Милош Велики до Чачка. Па, шта треба да кажу из Зајечара да није требао да се ради ауто-пут до Чачка. Ево, у суботу ће председник отворити први део Моравског коридора до Макеша, а то је скоро до Крушевца, у октобру до Кошева. Па, шта треба да кажу из Суботице, да не треба да се ради ауто-пут до Крушевца. Па, да ли је рађен ауто-пут до Димитровграда и Пирота. Па, шта треба да кажу грађани из Лесковца, да није требало да плате ауто-пут до Пирота. Да ли се ради Сремска Рача-Кузмин? Да ли се ради Рума-Шабац? Лозница? Да ли се ради Фрушкогорски коридор? Па, шта треба да кажу људи из Ужица да не треба да се ради Фрушкогорски коридор, да Шабац не треба да буде повезан са Румом. Да ли се ради Иверак-Лајкова? Па, шта треба да кажу људи који нису из Ваљева, да не треба да се плаћа из републичког буџета Иверак-Лајковац. Да ли се ради Ниш-Белољин? Да ли се ради Пожаревац-Велико Градиште? Па, шта треба да кажу људи из Бора, да не треба да се ради Пожаревац-Велико Градиште? Да ли ће се радити Краљево-Нови Пазар, преко Рашке? Па, шта треба да кажу они који живе у Пријепољу, да не треба ни Нови Пазар, ни Краљево да добију брзу саобраћајницу.
Управо сте то урадили и то што сте урадили није у реду зато што се улажу милијарде, много више него што се улаже у метро у Београду, у брзе пруге, у обнову пруга и наравно у путеве. До 2012. године било је изграђено 596 километара путева, од 2012. године до данас изграђено је 381 километар, тренутно се гради 412 километара, не рачунајући смајли саобраћајницу од Бачког Брега до Накова са 175 километара и не рачунајући ово што ћемо радити обилазницу око Крагујевца и везу до Мрчајеваца, то је неких 55 или 56 километара. Не рачунајући Краљево-Нови Пазар, не рачунајући Београд-Зрењанин-Нови Сад. Шта треба да кажу људи из других крајева Србије, па да ли треба да кажу људи из Сомбора да не треба да се гради брза пруга до Суботице, него баш до Сомбора.
То сте управо урадили и то није у реду што сте урадили. Немате право да делите грађане Србије. Немате право да хушкате друге грађане Србије на Београд, јер у Београду живи формално милион и 600 хиљада људи, и ви, и ја, и многи овде и у Београду имате скоро два милиона људи. Београд је 40% БДП земље и не улаже се више у Београда него у друге градове Србије, то је напросто тако.
А што се тиче Београда, ја ћу вам рећи, захваљујући Синиши Малом који је био тада министар финансија, пре тога градоначелник Београда, Београд је добио да се плати из буџета читав метро, многе друге престонице у свету то нису добиле. Као што се из буџета плаћа свака брза саобраћајница и сваки пут. Хвала вам.
47/3ЈЈ/МЋ
ПРЕДСЕДНИК: Хвала, господине министре.
Реч има, министар доктор Александар Мартиновић.
АЛЕКСАНДАР МАРТИНОВИЋ: Захваљујем, господине председниче.
Да се надовежем на дискусију господина Весића, народни посланик који је поставио питање је у ствари импутирао Влади Републике Србије да дискриминише грађане Републике Србије тако што одваја грађане из Београде, односно грађане Републике Србије који живе у Београду од грађана који живе у другим јединицама локалне самоуправе.
48/1ГД/ЉЛ18.55 - 19.05
При томе, том народном посланику, то ви народни посланици добро знате, посебно председник и чланови Административног одбора, из буџета Републике Србије се плаћа закуп куће, и то не било где у Београду, него на Дедињу. Дакле, човек са Дедиња, иначе „војвода колубарски“, јер је примао новац из „Колубаре“, живи на Дедињу и са Дедиња нам поручује како ми у Влади Републике Србије и како ви народни посланици који подржавате Владу Републике Србије дискриминишете друге грађане у Републици Србији у односу на Београђане. А он, човек, живи на Дедињу.
Ево, питајте господина Јованова да ли је Административни одбор донео решење по коме се Бошку Обрадовићу плаћа закуп куће, и то на адреси у београдском насељу Дедиње? То свако може да провери. Дакле, говорим ствари које су, као што је рекла премијерка, врло јасно проверљиве. Али, није то сад толико ни битно. Једна друга ствар је много важнија.
Док је говорио господин Милан Кркобабић, народни посланик Бошко Обрадовић је добацивао, цупкао, кад ће он доћи на ред, да он постави питање о Косову и Метохији, и то тако тешко и деликатно питање о Косову и Метохији, где нам поново импутира да смо издајници, да смо нешто потписали, да је Вучић продао Косово, итд, итд. О Косову и Метохији је причао три минута. Добио је врло убедљив одговор од стране председнице Владе Републике Србије и у наредна три минута, о чему је причао? О јајима, о повлаци, о салами, итд. Пазите на шта нам је скренуо пажњу, он који је велики противник ЕУ, запада, НАТО пакта, итд. Каже – а зашто ви из Владе Републике Србије, конкретно министарка здравља, не обезбедите, јел тако, Наташа, оброке трудницама какви су у Шведској, какви су у Немачкој, какви су у Италији, итд, итд. Све саме земље Европске уније, НАТО пакта итд. Ето, тако господин са Дедиња се бори против ЕУ и НАТО пакта.
Господине председниче, завршавам.
Што се тиче ових бесмислица везано за дискриминацију грађана Србије који ни живе у Београду, није град Београд једина јединица локалне самоуправе у Републици Србији која бесплатно даје уџбенике деци. То раде и град Ниш, то ради и град Нови Сад, то ради и општина Стара Пазова, то раде многе јединице локалне самоуправе зато што је Република Србија данас, па и наше општине и наши градови, економски и финансијски много, много снажнија него што је била у време када су он и његови коалициони партнери владали Србијом, па нико није могао да плаћа ништа, па ни да издваја средства за бесплатне уџбенике.
Последња реченица, и тиме завршавам, новим Предлогом закона о уџбеницима Влада Републике Србије је предвидела право сваке јединице локалне самоуправе да обезбеђује бесплатне уџбенике деци са своје територије, тако да ћемо врло брзо изаћи пред Народну скупштину Републике Србије са тим предлогом закона, тако да ћемо и формално омогућити свим јединицама локалне самоуправе у Републици Србији да обезбеђују бесплатне уџбенике за децу која живе на територијама тих јединица локалне самоуправе и то је доказ више да нам је Србија данас много јача, много снажнија, много више економски развијена, да су нам више развијене локалне самоуправе него у време када су он и његови супотписници споразума са народом ведрили и облачили овом земљом.
ПРЕДСЕДНИК: Хвала пуно и вама, господине министре.
Пошто није било тачно 16.00 часова, можда смо два минута касније кренули, узећемо и то у обзир, да не скратимо овај део седнице.
Реч има председница Владе. Изволите.
48/2ГД/ЉЛ
АНА БРНАБИЋ: Хвала вам.
Какав страх од одговора, каква нервоза, потпуно непримерено за једну тако јаку опозицију.
Да вам кажем, прво, и мени је доста било занимљиво ово што је и министар Мартиновић приметио, читавих три минута о Косову и Метохији, а онда хајмо нешто друго.
Толико о патриотизму, толико о Косову када подсетите да је од 2005. године, по Бошку Обрадовићу Косово дефакто независно, а по Аљбину Куртију од 2008. године, онда сте све рекли.
И онда се брзо то заборави и пређе се на неку другу тему, али и о тој теми не знамо много. Користимо је за политичку промоцију, политички маркетинг, па ако прође, прође, с тим што, не знам, после десет година требали сте да се навикнете на нас из СНС и наше коалиционе партнере који раде свој посао заиста срцем и емоцијама и спремају се за ове ствари, па можемо да одговарамо на сва питања.
Када причате о наталитету и причате када ћемо уложити у породилишта, уложили смо још много. Уложили смо можда и највише, поред инфраструктуре, у здравство и то заиста сваки грађанин у Републици Србији, сваки човек, свака жена, свако дете, свако види, без даљњег.
Треба више да уложимо у породилишта и сада смо издвојили за Врање 15 милиона евра само за породилиште, за Лесковац 32 милиона евра само за породилиште, Прокупље 51 милион евра само за породилиште, у Горењем Милановцу 2 милиона и ту смо решили само фасада, па сада идемо даље. У Аранђеловцу 10 милиона евра само за породилиште. Да не причам о Београду, јер видим да имате нешто против Београда и Београђана, па то ћемо да прескочимо, да вас не нервирамо, али даћемо много за Вишеградску. Ипак, то је највеће породилиште у Републици Србији, па је ред да дамо највише.
Оно што је занимљиво је када гледате то како паушално користите те ствари у политичке сврхе, а у ствари се не удубљујете у тему и није вам баш нарочито ни важно, а онда пропустите ову једну ствар и покажете какви су оброци негде. У реду, супер, верујем, у Аустрији је вероватно можда нешто бољи оброк него у Србији, у Немачкој, такође. У Белгији, Холандији, Француској можда и није. Ко зна одакле сте извукли те фотографије и колико су оне кредибилне. Ја прва сумњам у то, али добро, хајде да кажемо да је све тако.
Знате како хуман приступ имају те земље по питању породиља, жена са децом и наталитетом? Видите, у Аустрији вам дају леп оброк и онда, након осам недеља, хајде на посао. Осам недеља. Видите, у Немачкој такође осам недеља. Можда дају бољи оброк, али након осам недеља – ајте ви лепо на посао, нема више породиљског, то је то.
У Белгији је девет недеља, у Холандији десет недеља, у Француској 14 недеља. Знате колико је у Србији? Педесет и две недеље за прво и друго дете, а две године за треће и четврто дете.
Верујемо да би и ви дали можда нешто бољи оброк. Не верујем ни у то, али, добро, то је ваша политика, али би, верујем, по угледу на те земље које сте нам цитирали жене натерали да раде два месеца након порођаја. То је ваша политика, разумела сам сада на овој седници.
Дакле, хвала вам. Рекли сте каква је ваша пронаталитетна политика – много бољи оброци, након два месеца жене одмах да иду да раде. Ово сам научила од овог из „Не давимо Београд“.
48/3ГД/ЉЛ
Добро је да сте нам рекли каква је ваша пронаталитетна политика. Сада то знамо. Ја не верујем да ће ни наше жене, ни наше породице за такву пронаталитетну политику бити – бољи оброци, после два месеца или три месеца, максимум четири месеца, жене морају да се врате на посао, тако да то је у реду. Лепо је да имамо овакве седнице Скупштине, где можемо да разговарамо отворено и да грађани сви знају ко шта заступа.
Коначно, да кажем да има један индикатор којим сви треба да будемо поносни и сви треба да будемо задовољни, а то је 2019. године је наша стопа укупног фертилитета, први пут после 15 година прешла 1,5. Први пут после 15 година.
49/1БД/ЈГ19.05 - 19.10
Тако да, то је у ствари показатељ не само пронаталитетних мера, него тога да се људи одлучују да оснивају породицу овде, да се осећају безбедно, да имају посао, да њихове породице имају просперитет, да нешто боље живе, а још највише или понајвише вера у све бољу будућност.
Од те 2019. године ми држимо ту стопу укупног фертилитета изнад 1,5, тренутно је 1,52, што је ужасно лоше и ја не кажем да ми треба да будемо задовољни тиме. Нама треба минимум 2,1. Али, у овом тренутку је та стопа укупног фертилитета најбоља у региону. Били смо најлошији у региону, сви су били изнад тога. Данас смо најбољи. И Албанија пада и на територији Косова и Метохије опада наталитет…
(Бошко Обрадовић: Па, Косово је Србија.)
Или би рекли ви, на територији Косова и Метохије, тако, тако сам и рекла, нисам рекла онако као што сте ви рекли 2005. године да је де факто независно, ја сам рекла на територији Косова и Метохије, тако да се ни у томе не слажемо.
За мене је Србија, за вас је од 2005. године независно, а за Аљбина Куртија тек од 2008. године, тако да три године заостаје за вама по том питању.
И све остале, Северна Македонија, Босна и Херцеговина, тако да ми имамо још много да радимо, али идемо напред и иде све боље.
Хвала вам много и извините што сам продужила. Важна је тема.
ПРЕДСЕДНИК: Хвала вама.
Пошто је 19.07 часова, сада завршавамо рад у овом делу седнице који се односи на посланичка питања.
Захваљујем свима који су учествовали, председници Владе и министрима у Влади Србије што су пружили одговоре на питања.
Ми ћемо наставити расправу у појединостима за 10 минута.